`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Sunday, April 14, 2013

TUN DAIM RESAHKAN ANWAR SEKALI LAGI! #PRU13 #PG13

MiM tertarik dengan satu lagi pandangan Tun Daim Zainuddin tentang PRU13 di dalam wawancara dengan akhbar China Press. Beliau berkata pengundi Cina perlu mengetepikan sentimen mereka untuk menghukum Barisan Nasional pada pilihan raya umum dan mengundi secara rasional

Daim percaya pengundi Cina akan membuat pilihan yang tepat dengan mengundi Barisan Nasional.


"Jika anda mahu untuk menghukum Barisan, apa yang anda akan dapat sebagai balasan?Jika orang Cina tidak berpuas hati dengan kerajaan, marilah kita lihat dari perspektif lain.  Adakah mereka tidak berpuas hati dengan setiap isu ?

"Kestabilan Ekonomi, keharmonian, negara maju dan aman. Ia adalah mustahil untuk mendapatkan segala-galanya yang anda mahu. Saya juga memberitahu perkara ini kepada orang Melayu, "katanya.

Daim berkata bahawa jika semua orang berpuas hati dengan isu-isu tertentu manakala tidak berpuas hati dengan orang lain, ia hanya menunjukkan bahawa Kerajaan telah melakukan perkara yang betul kerana ia tidak boleh wujud hanya untuk kumpulan tertentu orang.

Sebaliknya, beliau berkata ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat mempunyai agenda mereka sendiri, sambil menambah bahawa mereka tidak dapat menguruskan kerajaan negeri dengan betul, apatah lagi Kerajaan Persekutuan.

Berdasarkan analisis beliau, Daim berkata Barisan akan dapat membentuk Kerajaan yang akan datang, dengan prestasi yang lebih baik secara keseluruhan berbanding dengan pilihan raya umum 2008.

Sebelum ini, semasa wawancara eksklusif beliau dengan Sin Chew (15hb Mac 2012) Daim pernah menyuarakan pandangan beliau tentang corak pemikiran pengundi Cina. Beliau berkata meskipun kerajaan telah dengan gigihnya mendekati masyarakat Cina dan apa-apa jua usaha yang dapat diambil telahpun dilakukan.

Namun beliau percaya bahawa sekurang-kurangnya 70% daripada pengundi Cina telah membuat pilihan yang muktamad iaitu tidak akan lagi mengundi BN dalam pilihan raya umum yang akan datang.

Di dalam wawancara itu, Daim Zainuddin mengingatkan pengundi Cina bahawa sebarang tindakan yang negatif akan mengundang reaksi negatif.

Sebab itulah beliau menyaran pengundi membuat pertimbangan yang sewajarnya. Sekiranya masyarakat Cina cuma semata-matanya menunjukkan perasaan ketidakpuasan tanpa memikirkan akibat, ia adalah amat berbahaya.

Tetapi MiM percaya pengundi Cina sedang memikirkan yang terbaik untuk masa depan mereka dan keluarga mereka. Kerajaan tanpa sokongan yang kuat di dalam Parlimen akan menyebabkan hala tuju ekonomi negara tidak dapat difokuskan kerana setiap masa berdepan dengan pertelagahan politik yang tidak menguntungkan rakyat.

5 tahun ini sahaja sudah cukup membuktikan kita betapa topik politik ini tidak pernah lekang daripada perbualan rakyat. Mujurlah kerana kerajaan Persekutuan tidak terpengaruh dan terus memacu kemajuan dan kesejahteraan rakyat termasuk kaum Melayu, Cina dan India.


























-DrMiM

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.