`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Thursday, March 19, 2015

Di Tengah-tengah Hudud & Ijtima, Rakyat Dihimpit Kenaikan Tambang Teksi & Bas Ekspres


Tambang pengangkutan awam naik 20% hingga 67%

Tambang teksi dan kereta sewa naik antara 20% hingga 67% berkuat kuasa serta merta manakala mulai 15 Mei pula tambang bas ekspres akan naik 22.6 peratus.

Kenaikan tambang itu yang diumumkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) hari ini dibuat berikutan kenaikan kos yang ditanggung pengusaha pengangkutan awam termasuk kos penyelenggaraan.

Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, penyelarasan kadar tambang itu dibuat selepas mengambil kira keperluan pihak pengusaha yang terbeban dengan kenaikan harga barang dan kepentingan orang ramai yang menggunakan perkhidmatan itu.

Menurutnya, penumpang yang menggunakan teksi bajet di Lembah Klang dan Johor Bahru perlu membayar RM8 bagi perjalanan sejauh lima kilometer berbanding RM6.50 sebelum ini, iaitu kenaikan sebanyak RM1.50.

Sementara itu, kenaikan lebih tinggi dilihat di Pulau Pinang dengan caj perjalanan sejauh 10 kilometer menggunakan Teksi 1Malaysia dinaikkan sebanyak RM8 iaitu daripada RM11.80 kepada RM19.80.

Spad juga sedang mempertimbang untuk menaikkan tambang perkhidmatan kereta api KTM Komuter, KTM Intercity, ETS, LRT dan Monorail yang akan diumumkan pada satu tarikh lain.

ULASAN GB

GB tertarik dengan satu komen di blog ini di dalam entri sebelum ini iaitu mengenai 13 orang ahli PAS yang dihukum penjara 10 bulan oleh Mahkamah Rayuan.

Rejim UMNO BN semakin zalim, PAS sibuk nk dptkan skngn UMNO dlm isu hudud di klntn, presiden sibuk dgn raih publisiti dgn ijtima di rusila...

Ya, tatkala PAS sedang sibuk mengenai hudud di Kelantan dan ijtima Ulama Sedunia di Rusila, rejim UMNO BN terus menzalimi rakyat. Semalam 13 ahli PAS dijatuhi hukuman penjara 10 bulan, hari ini kerajaan mengumumkan pula kenaikan tambang teksi dan bas ekspres dari 20% - 67%.

Kehidupan rakyat terus menderita, sedangkan pemimpin PAS masih sibuk dengan agenda masing-masing sehingga tidak lagi berkesempatan untuk membela rakyat.....

Apakah bagi mereka, isu rakyat sudah tidak penting lagi? Rakyat hanya penting masa pilihanraya? Sama dengan pendirian rejim UMNO... tapi UMNO BN boleh terus menipu rakyat dengan menabur gula-gula BR1M... kamu PAS nak tabur apa?

Oh GB terlupa nak mencari redha Allah.... tak perlukan redha manusia....

Demikianlah sikap dan mentaliti mereka... nilailah sendiri. Akhirnya untung secupak rugi segantang...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.