`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Monday, May 23, 2016

Sinabung Meletus, 6 Terkorban..



Enam orang disahkan maut manakala tiga lagi dilaporkan dalam keadaan kritikal akibat terkena debu panas gunung berapi Sinabung di daerah Karo, Sumatera Utara yang meletus sejak kelmarin.

Ketua Pusat Data Informasi dan Hubungan Manusia Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB) Sutopo Purwo Nugroho dalam kenyataan media berkata, kesemua mangsa adalah penduduk tempatan.

Mangsa telah dihantar ke Hospital Efarina Etaham Kabanjahe di Karo.

Sutopo berkata, Gunung Sinabung meletus sambil memuntahkan debu panas kira-kira pukul 5 petang kelmarin dan pasukan mencari dan menyelamat masih menjalankan operasi bagi mengesan mangsa lain di kawasan Kampung Gamber di daerah itu.

Katanya, pihak berkuasa telahpun mengeluarkan amaran zon merah di kampung berkenaan dan penduduk dilarang menghampiri kawasan itu tetapi masih terdapat penduduk yang memasuki kampung tersebut bagi tujuan aktiviti perladangan.

"Alasan ekonomi adalah faktor utama yang menyebabkan masyarakat Desa Gamber tetap nekad melanggar larangan masuk ke kampung mereka," katanya.

Gunung berapi setinggi 2,460 meter itu adalah antara yang paling aktif di Indonesia dan pada 2014 beberapa penduduk terbunuh dan beribu-ribu yang lain dipindahkan akibat letusan gunung berapi itu.

Sementara itu, asap dan debu letusan gunung berapi Sinabung di Sumatera, Indonesia dijangka tidak memberi kesan kepada Malaysia berikutan keadaan angin di negara ini bertiup dari arah barat laut.

Bagaimanapun Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) Datuk Seri Wilfred Madius Tangau berkata keadaan angin dijangka berubah bertiup dari arah barat daya mulai hari ini.

"Sekiranya gunung berapi Sinabung berterusan meletus, asap debu boleh sampai di Semenanjung selepas 25 Mei atau 26 Mei," katanya di dalam satu kenyataan semalam.

Enam orang disahkan maut setakat ini manakala tiga lagi kritikal akibat terkena debu panas gunung berapi Sinabung di daerah Karo, Sumatera Utara yang meletus sejak kelmarin.

Bernama melaporkan, Ketua Pusat Data Informasi dan Hubungan Manusia Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB) Sutopo Purwo Nugroho berkata, kesemua mangsa adalah penduduk tempatan.

Gunung berapi setinggi 2,460 meter itu adalah antara yang paling aktif di Indonesia dan pada 2014 beberapa penduduk terbunuh dan beribu-ribu yang lain dipindahkan akibat letusan gunung berapi itu.

- Bernama

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.