`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, September 20, 2017

Pegawai JPJ Melayu fasih Mandarin dipuji netizen

Video di Facebook menunjukkan seorang pegawai JPJ berbangsa Melayu membantu menerangkan proses mengambil cukai jalan dan insuran kepada 2 pelajar China dalam bahasa Mandarin.
VIDEO INSIDE
jpj_women
Satu posting video menunjukkan seorang pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berbangsa Melayu viral di laman sosial kerana kemampuannya membantu menerangkan proses mengambil cukai jalan serta insuran kepada 2 pelajar dari negara China.
Video yang dikongsi oleh pengguna Facebook bernama Syamsul Amir menunjukkan seorang pegawai wanita JPJ bernama Nur Syafiqah Azaman fasih berbahasa Mandarin menerangkan proses tersebut kepada 2 pelajar dari China yang datang berurusan di JPJ Perlis.
“Alkisah hari ni.
Datang student dari negara China ni untuk urusan di JPJ Perlis, boleh komunikasi dalam bahasa Cina ja.. English langsung tak faham sepatah pun, lucky we have a great staff Nur Syafiqah Azaman yang memang fasih berbahasa Cina kat kaunter depan JPJ Perlis.”
Demikian status yang dikongsi bersama posting video itu.
Menariknya video yang dikongsi semalam ditonton lebih 40,000 kali dan sedang hangat dikongsi di laman sosial.
Netizen memuji kebolehan Syafiqah yang bukan sahaja fasih berbahasa Mandarin malah bijak menggunakannya dalam waktu genting.
Ada juga yang berkata Syafiqah fasih kerana tidak ramai yang bijak mengolah perkataan membabitkan insurans dan cukai dan bahasa Mandarin dengan betul apatah lagi memberi penjelasan kepada pelajar dari negara Cina itu sendiri.
Suan Poh Tan misalnya menyifatkan gadis ini sebagai penjawat awam yang berkualiti kerana menguasai lebih bahasa dan memudahkan urusan harian.
“Tak nampak bangang di mata masyarakat mahu pun dunia! Ada orang luar negara tau kita anak Malaysia digelar pakar bahasa! Sekurang-kurangnya 3 bahasa Melayu, Mandarin, Tamil, English atau Arab dan lain-lain!” tulisnya.
Roderick Richard pula berkata, “Thumb up! Aku sekolah cina juga dulu tapi nak tahu orang tu fasih ke tak Mandarin, kena tengok penguasaan suku kata Mandarin dia. Pegawai ni dia tau insuran dalam mandarin, kalo tanya mana-mana bumiputera yang study mandarin, tak semua orang tahu translate insurans dalam Mandarin. Kebanyakan hanya guna Mandarin rojak bercampur English.”
Seorang lagi pengguna, Hidayat Yahaya menyimpulkan adalah bagus sekiranya semua sekolah mewajibkan pelajar mempelajari bahasa Melayu, Cina dan Tamil untuk semua bangsa.
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.