`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Wednesday, August 15, 2018

Umno saran DAP sertai BTN untuk faham matlamat

Bekas menteri persekutuan, Ahmad Maslan berkata Dr Mahathir Mohamad adalah 'master trainer' BTN suatu masa dulu dan percaya perdana menteri itu akan beri arahan sama kepada menteri baru.
VIDEO INSIDE
Ahmad Maslan berharap Kementerian Belia dan Sukan tidak tergesa-gesa hapuskan BTN. (Gambar Youtube)
KUALA LUMPUR: Ahli parlimen DAP disaran mengikuti latihan dan kursus dijalankan Biro Tatanegara (BTN) bagi mendapatkan penjelasan sebenar mengenai matlamat dan program tersebut.
Datuk Seri Ahmad Maslan (BN-Pontian) berkata, beliau juga percaya Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan memberikan arahan sama seperti mana beliau mentadbir negara di bawah Barisan Nasional (BN) dulu.
“Apabila diadakan kem bina negara di Langkawi, ‘master trainer’ adalah dari Langkawi (Dr Mahathir) sendiri, saya ketika itu menjadi penolong setiausaha, apa yang kami buat adalah mendengar ceramah dari perdana menteri.
“3 jam ceramah pada pagi, 3 jam pada petang dan 3 jam pada malam, setiap dari itu perdana menteri tekankan mengenai kerja kuat, disiplin, amanah dan berani, itulah dia. Jadi apa yang hendak dibuat menteri baru ini, dia tidak tahu falsafah Langkawi.
“Jatuh, bangun, gagal, jaya sesuatu bangsa adalah berteraskan nilai sistem dari bangsa itu sendiri,” katanya sewaktu berbahas rang undang-undang (RUU) Perbekalan Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan 2018, di Dewan Rakyat, hari ini.
Sebelum ini, Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Abdul Rahman mengumumkan BTN dan PLKN dimansuhkan dan digantikan dengan program baharu yang dapat membentuk belia masa hadapan (Youth of the Future) yang berwawasan dan tinggi nilai jati dirinya.
Ahmad berkata, beliau sendiri pernah terlibat dalam merangka program dan pengisian BTN memandangkan Dr Mahathir menghantar pegawai termasuk beliau ke Jerman, Jepun, Korea Selatan dan Indonesia bagi mencari modul yang sesuai untuk BTN.
“Yang berhormat tidak tahu perkara ini, apa yang kami buat adalah mencari modul sesuai untuk BTN, akhirnya kami mencipta satu modul latihan sikap berteraskan nilai. Maka kita wujudkan kem-kem BTN yang dibina di seluruh negara.
“Saya harap KBS jangan tergesa-gesa untuk hapuskan BTN, rujuk semula kepada Langkawi, saya kira arahan serupa dengan arahan diberikan pada tahun 1990 dan 1991 pada ketika saya menjadi pegawai BTN.
“Dr Tan Seng Giaw juga dipanggil baru-baru ini untuk menjadi panel, penjenamaan semula BTN dan saya harap BTN tidak dimansuhkan,” katanya.
BTN ditubuhkan pada 1974 sebagai Unit Penyelidikan Belia di bawah Kementerian Belia, tetapi dijenamakan semula dan dipindahkan pada 1981.
Objektif BTN adalah untuk memupuk semangat patriotisme dan komitmen untuk keunggulan dalam kalangan rakyat Malaysia.
Ia juga bertujuan melatih bakal pemimpin di masa hadapan untuk menyokong usaha pembangunan negara. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.