`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Wednesday, December 18, 2019

Mahkamah diselubungi gelak ketawa dengar alasan Najib

DALAM perbicaraan rasuah Datuk Seri Najib Razak hari ini diselubungi gelak ketawa mendengar alasan lucu bekas perdana menteri itu ketika menjawab soalan pendakwaraya Datuk V. Sithambaram.

Najib Razak di Mahkamah

Kejadian itu berlaku apabila Najib dilaporkan bertegas mahu pakar mengesahkan tandatangan miliknya sendiri selepas mengandaikan bahawa tandatangan pada dokumen yang digunakan dalam perbicaraan itu adalah palsu.

Sithambaram: kamu setuju dengan saya apabila kamu mendapati tandatangan dipalsukan dalam sebarang dokumen kamu akan membuat satu laporan polis?

Najib: Saya hanya sedar semasa perbicaraan bahawa terdapat kemungkinan ia telah dipalsukan. Saya sedang menunggu pakar untuk memeriksa tandatangan saya.

Sithambaram: Itu bukan soalan saya. Adakah kamu akan buat laporan polis?

Najib: Hanya apabila ia sudah disahkan (oleh pakar) saya akan buat satu laporan polis.

Sithambaram: Sekiranya pemahaman saya betul, kamu sendiri masih tak pasti dokumen itu dipalsukan?

Najib: Saya agak yakin bahawa ia dipalsukan tapi saya masih perlu memanggil seorang pakar untuk mengesahkan (tandatangan).

Sithambaram: Saya rasa lucu apabila kamu lihat tandatangan kamu sendiri, kamu tidak tahu samada ia palsu dan kamu perlukan seseorang menentukannya untuk kamu.

Sithambaram: Bagaimana kamu tak boleh kenal tandatangan kamu sendiri? Kamu nak bergantung kepada pakar? Jika kamu sendiri tak boleh kenal pasti kamu harap pakar boleh mengesahkannya?

Keadaan itu dilapor telah mengundang gelak ketawa di kalangan hadirin yang hadir dalam mahkamah.

Najib bagaimanapun kekal dengan pendirian bahawa dia tidak pasti sekiranya dokumen-dokumen yang ditunjukkan mengandungi tandatangannya yang tulen.

Sithambaram kali ini meninggikan suara terhadap Najib, selepas dia enggan memberi jawapan terus terhadap soalan yang dikemukakan berhubung ketulenan tandatangannya, meskipun soalan yang dikemukakan hanya perlu dijawab dengan ya atau tidak.

Sithambaram: Kamu bersetuju dengan saya bahawa apabila kamu ditunjukkan salinan-salinan dokumen semasa SPRM mengambil kenyataan kamu, kamu telah mengesahkan bahawa itu adalah tandatangan kamu? Ya atau tidak?

Najib: Ianya nampak seperti tanda tangan saya pada waktu itu.

Sithambaram: Tapi kamu tidak beritahu pegawai yang mengambil kenyataan bahawa ia mungkin bukan tandatangan kamu? Ya atau tidak?

Najib: Kerana saya lihat pada waktu itu ia seolah-olah seperti tandatangan saya.

Sithambaram (tinggikan suara): Soalan saya sangat jelas. Apabila kamu ditunjukkan dengan dokumen-dokumen itu, adakah kamu sahkan tanpa sebarang pertimbangan ketika itu?

Najib: Pada waktu itu, ya.

Najib telah diarahkan untuk membela diri bagi menjawab 7 tuduhan berkaitan SRC International Sdn Bhd.

Tiga daripada tuduhan itu berkaitan pecah amanah berjumlah RM40 juta dana daripada SRC International, ketika memegang jawatan sebagai perdana menteri dan menteri kewangan, manakala tiga lagi tuduhan pengubahan wang haram RM42 juta, dan yang terakhir tuduhan menyalahgunakan kuasa untuk mendapatkan rasuah bagi dirinya sendiri dengan jumlah wang yang sama.

Sumber — Malaymail.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.