`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Saturday, July 29, 2023

Parti India dalam PN tak akan tarik pengundi, kata penganalisis

 

Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata PN mungkin mengambil kesempatan daripada kemelut di kalangan ahli DAP India selepas P Ramasamy digugurkan daripada senarai calon parti itu untuk PRN Pulau Pinang.

PETALING JAYA: Perikatan Nasional (PN) mungkin tidak menarik pengundi India walaupun gabungan itu menubuhkan parti kaum tunggal baharu untuk memenuhi keperluan masyarakat, kata seorang penganalisis.

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya, berkata ini kerana PN perlu bersaing dengan parti sedia ada seperti MIC dan mengikuti arus politik semasa negara yang menunjukkan masyarakat cenderung kepada parti berbilang kaum.

“Walaupun PN cuba menarik pengundi India dengan membentuk jawatankuasa untuk kaum India yang diketuai oleh bekas pemimpin MIC, impaknya agak terhad. Hasrat mereka untuk bertapak tidak akan berlaku dalam masa satu atau dua tahun sahaja,” katanya kepada FMT.

Ads by Kiosked

Awal bulan ini, seorang pemimpin Bersatu, yang enggan namanya disiarkan, berkata PN sedang membentuk sebuah jawatankuasa India yang diketuai oleh bekas pemimpin MIC. Sumber itu berkata perbincangan mengenai perkara itu dengan pemimpin MIC sedang berjalan.

Seorang lagi pemimpin dari sayap bersekutu Bersatu mendakwa ramai ahli MIC tidak berpuas hati dengan cara parti itu diuruskan.

Bagaimanapun, Awang Azman berkata parti kaum tunggal yang diketuai oleh bekas pemimpin Pakatan Harapan (PH) atau MIC berkemungkinan “gagal” kerana ketidakupayaan pemimpin sedemikian untuk bertahan dalam politik dalam jangka panjang.

Beliau menambah bahawa parti berasaskan India yang bersekutu dengan PN mungkin juga bergelut untuk mendapatkan penerimaan pengundi bukan Melayu.

“Penduduk India di sesebuah negeri atau kawasan Parlimen tidak begitu dominan dalam konteks demografi negara kita, menyukarkan mereka untuk bersaing tanpa kerjasama daripada blok utama lain seperti Barisan Nasional dan Pakatan Harapan,” katanya.

Sementara itu, Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata PN mungkin menggunakan rasa tidak puas hati yang semakin meningkat masyarakat India terhadap DAP sebagai peluang untuk bergerak ke hadapan dengan rancangan yang bertujuan menubuhkan parti baharu India dalam gabungannya.

Ads by Kiosked

Ini berlaku selepas DAP menggugurkan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang P Ramasamy daripada senarai calonnya untuk PRN.

“Ada peluang kecil, tetapi bukan satu yang akan menimbulkan kekecewaan dalam masyarakat India,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, masyarakat India secara teorinya memerlukan perwakilan memandangkan MIC telah menjadi tidak relevan.

“Ia sepatutnya bebas daripada parti yang lebih besar. Masa yang sesuai untuk ia ditubuhkan bukan dalam masa terdekat, tetapi sebelum pilihan raya umum akan datang,” katanya. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.