`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Saturday, September 30, 2023

Anak kucing disimbah cat, ganjaran RM3,000 untuk tahan penganiaya

 

Keadaan anak kucing yang disimbah cat putih. (Gambar X Izzat Bashir)

PETALING JAYA: Ganjaran RM3,000 ditawarkan kepada penyalur maklumat dengan pembuktian lengkap, jelas dan sah mengenai penganiaya haiwan menyimbah cat putih ke atas seekor anak kucing yang tular di media sosial.

Difahamkan, anak kucing itu ditemui di sebuah universiti awam di Gombak.

Ganjaran tunai itu ditawarkan Persatuan Haiwan Malaysia melalui Malaysia Animal Crime Transparency (MyAct), jika pelaku dapat ditahan dan dibuktikan bersalah di mahkamah.

Presiden Persatuan Haiwan Malaysia, Arie Dwi Andika, berkata tindakan itu tidak bertanggungjawab dan mengancam nyawa kucing terbabit kerana bahan kimia boleh memudaratkan kesihatannya jika ia menjilat badannya.

“Saksi kejadian atau penduduk Gombak boleh tampil menyalurkan aduan mengenai kejadian kejam, zalim dan tidak berperikemanusiaan ke hotline Persatuan Haiwan Malaysia (Animal Malaysia) di WhatsApp 010 5394749,” katanya menurut Harian Metro.

Kes boleh disiasat mengikut Seksyen 29 Akta Kebajikan Haiwan 2015 kerana mendatangkan kemudaratan kepada kucing, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tiga tahun dan denda sehingga RM100,000, jika sabit kesalahan.

Pengguna X @izzat_bashir memuat naik gambar dan video seekor anak kucing dipenuhi cat putih dan memaklumkan ia sudah diserahkan kepada polis bantuan. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.