`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Saturday, April 27, 2024

‘Mesingan’ ke arah Muhyiddin

 

Free Malaysia Today

Kolum ini pada 22 April lalu menyimpulkan Khlir Mohd Nor, jeneral dua bintang yang menghabiskan 40 tahun dalam tentera, harus tahu ke arah siapa “mesingan” patut disasarkan jika peruntukan sama rata yang dituntut pembangkang selepas berlarutan lebih 16 bulan terus terlengah selepas ini.

Ia mengisahkan kecekalan dan kelantangan Ahli Parlimen Ketereh itu yang berulang kali membangkitkan soal peruntukan kepada wakil rakyat pembangkang dalam sidang Dewan Rakyat sebelum ini yang bagaimanapun belum menemukan sebarang jawapan pasti.

Tiba satu ketika apabila wakil rakyat penggal pertama itu berputus asa dengan tidak lagi mahu mengharapkan peruntukan seperti dinikmati Ahli Parlimen kerajaan dan sekadar meneruskan khidmat kepada rakyat di kawasan diwakili dengan apa sahaja yang ada.

“Saya sudah tak fikir tentang peruntukan Ahli Parlimen dan saya tak mengharap apa-apa lagi,” katanya kepada FMT pada 10 Nov 2023.

Khlir menyasarkan kekecewaannya kepada kerajaan, terutama Perdana Menteri Anwar Ibrahim, kerana sukarnya persefahaman dan persetujuan dicapai sehingga Ahli Parlimen pembangkang terus ternanti-nanti ibarat menunggu buah yang tak gugur.

Bukannya beliau yang mahir dengan maklumat perisikan ketika dalam tentera tidak peka dengan syarat ditetapkan Anwar untuk mereka berunding dengan Timbalan Perdana Menteri Fadillah Yusof sebelum peruntukan dapat disalurkan.

Namun, seperti disarankan sebelum ini, beliau dan rakan-rakan yang tempat duduk mereka ialah di blok bertentangan dengan wakil rakyat kerajaan dalam susun letak di Dewan Rakyat harus merenungkan semula jika ada yang “tertembak ke kaki sendiri” dalam kalangan mereka.

Dalam pada kerajaan sudah banyak berlembut untuk merangka satu memorandum persefahaman (MoU) dan sesudah itu pembangkang akan diajak berunding dan diharapkan persetujuan bersama dapat dicapai kesudahannya, keikhlasan Anwar dan anggota pentadbirannya seperti tidak dihargai.

“Kalau kerajaan ikhlas, tak payah buat MoU,” begitulah inti pati maksud Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin dalam sidang akhbarnya pada Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri 2024 Bersatu di Kuala Kubu Baharu, Ahad lalu.

Menimbulkan keliru kerana PN sebenarnya adalah pihak yang mengharapkan ihsan, dan bukan dalam kedudukan untuknya membuat sebarang ugutan atau desakan, Muhyiddin menjadikan alasan bahawa kerajaan tidak sepatutnya mewujudkan MoU jika ia benar-benar ikhlas untuk memberi peruntukan kepada wakil rakyat pembangkang.

Dengan berdalih bahawa beliau ketika menjadi perdana menteri kelapan dari Mac 2020 hingga Ogos 2021 menyalurkan peruntukan khas kepada wakil rakyat pembangkang tanpa sebarang MoU sewaktu pandemik Covid-19 melanda negara, kerajaan pimpinan Anwar dituntutnya melakukan yang sama.

Cuma, apa yang tidak diberitahunya ialah peruntukan RM300,000 kepada semua wakil rakyat ketika itu ialah untuk menyediakan bakul makanan kepada rakyat ketika pandemik Covid-19. Ia tidak sama dengan Peruntukan Pembangunan Kawasan (CDF) yang saksama kepada semua Ahli Parlimen sebanyak RM3.8 juta setahun setiap seorang yang menjadi pertikaian ketika ini.

Seperti didedahkan Anwar sebelum ini, Muhyiddin tidak memberi peruntukan kepada wakil rakyat pembangkang ketika beliau menjadi ketua pembangkang di Dewan Rakyat dan ia hanya diperoleh di era pentadbiran Ismail Sabri Yaakob selaku perdana menteri kesembilan dari Ogos 2021 hingga November 2022. Aneh kerana Muhyiddin seperti mahu mencari nama untuk peruntukan yang diberi secara ‘ad hoc’ itu.

Apa yang ditakuti Muhyiddin terhadap MoU yang akan dikemukakan kerajaan? Apakah jika bersetuju dengan MoU itu nanti, ia akan merendahkan wibawanya dalam kalangan wakil rakyat pembangkang? Atau beliau mahu tonjolkan diri sebagai “hero” jika kerajaan dapat dipaksa tunduk menuruti kemahuannya agar peruntukan saksama diberi tanpa MoU diadakan?

Tidakkah Muhyiddin dapat menyelami keresahan wakil rakyat pembangkang pimpinannya yang hanya mahu peruntukan diberi secepat mungkin? Tidakkah ini juga memperlekehkan Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin yang bersama Ketua Whip PN Takiyuddin Hassan dan Naib Presiden Bersatu Ronald Kiandee yang menyerahkan kepada kerajaan untuk mengemukakan syarat dalam perjumpaan dengan Fadillah di Bangunan Parlimen, 19 Mac lalu.

Tentunya wakil rakyat pembangkang – Khlir tidak terkecuali – lebih mengutamakan dana untuk kepentingan rakyat di kawasan masing-masing daripada kisahkan ego besar Muhyiddin yang tidak pun mendahulukan mereka.

Pada 18 April, Fadillah mengeluarkan kenyataan bahawa Putrajaya bersetuju mempertimbangkan peruntukan kepada wakil rakyat pembangkang, dengan draf MoU akan dirangka untuk rundingan seterusnya. Anwar pula memperjelaskan bahawa syarat yang bakal terkandung dalam MoU kepada pembangkang hanya melibatkan kestabilan kerajaan bagi menjamin ekonomi negara.

Seterusnya, Kiandee berkata PN sedia berunding dengan kerajaan selepas perdana menteri memberi jaminan tidak akan mengenakan syarat untuk wakil rakyat pembangkang menyokongnya bagi mendapat peruntukan. Pada tahap ini, semuanya nampak berjalan baik sehingga Muhyiddin “gatal mulut” untuk masuk campur.

Sebenarnya, seperti kata Fadillah, kerajaan Madani sudah ada majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat yang tidak pun memerlukan mereka berunding dengan pembangkang, jauh sekali untuk melayan kerenah Muhyiddin yang sekadar mahu menimbulkan isu dalam kempen PRK DUN Kuala Kubu Baharu.

“Saya tak nak komen itu…apa pun yang dia (Muhyiddin) kata, tetapi sekarang apa yang kita nak laksanakan kaedah itu (MoU), kalau ikutkan tak perlu pun kerana kerajaan sudah ada dua pertiga.

“Tetapi kita nak laksanakan supaya akhirnya perjanjian itu ada persefahaman untuk gerakkan pembangunan negara, fokus ekonomi dan kesejahteraan rakyat dari segi kestabilan dan keamanan,” kata Fadillah dalam Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri di kediaman rasminya pada Khamis.

Ia meletakkan Muhyiddin di tempat yang sepatutnya. Rengekannya sebagai seorang yang kecewa tidak pun perlu dilayan pada ketika wakil rakyat pembangkang harus akan menyalahkannya jika rundingan berkait MoU yang akan dikemukakan menemui jalan buntu.

“Ada (pemimpin) memilih untuk bekerjasama (dengan kerajaan) dan ada yang memilih untuk hanya mencaci dan melihat semuanya tak betul. Akhirnya masyarakat marah-marah, guna media sosial maki hamun,” kata Anwar pula dalam majlis penyampaian sumbangan Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) di Putrajaya pada Jumaat.

Tajuk berita Bernama itu, “Jangan merengek, runding bantu rakyat, tegas PM” dengan menekankan: “Ini cara yang harus dipilih. Membina negara dan bekerja sebagai satu pasukan, bukan menggunakan forum untuk mengutuk dan memfitnah dan menafikan sebarang sumbangan positif oleh kerajaan.”

Mungkin ia bermaksud secara umum tapi tempiasnya sampai ke Muhyiddin juga. Dan kita hendak Muhyiddin benar-benar terasa ia disasarkan kepadanya. - FMT

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.