`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Monday, November 15, 2010

The Case of Rosli Dahlan: MACC will cover up the Powerful but will make sacrificial lambs of the Innocent

by Din Merican

In my posting of September 16, 2010 entitled “The MAS Story: Of Arrogance and Folly”, I wrote about the arrogance of Tajudin Ramli and how he is still free and wealthy despite causing MAS to suffer losses of RM 8billion. I questioned why no action has been taken against him. I questioned what the MACC is doing with the expose’ that Attorney-General (AG) Gani Patail is involved with Tajudin’s henchman, Shahidan Shafie. I even questioned of A-G Gani Patail’s manipulations in criminal investigations.

The Fixer and Evidence Fabricator

The matters that I raised are shared by the Member of Parliament for Kubang Kerian and PAS Vice- President, YB Salahuddin Ayub, who has again reminded the Public Accounts Committee (PAC) to take action on the RM8 billion loss incurred by Malaysia Airlines Berhad (MAS). YB Salahuddin said the matter had long been raised in Parliament, and a formal letter of complaint was also sent to PAC chairman, Dato Seri Azmi Khalid:

“I have raised the issue of the two letters which I sent to PAC chairman, Azmi Khalid on 13 December

PAC chairman, Dato Seri Azmi Khalid

2009 and again on 30 August 2010, in which I appealed PAC to take certain actions on losses suffered by MAS amounting to RM8 billion.

I have also raised these issues in two letters followed by my debate in Parliament,” he told a press conference at the Parliament lobby.

That A-G Gani Patail is involved in manipulations and selective prosecution is now confirmed in a strongly worded public letter by Datuk Mat Zain bin Ibrahim, former KL’s Officer in Charge of Criminal Investigations (KL OCCI). This is what Datuk Mat Zain had to say of A-G Gani Patail :

In short, the delay in completion of the investigation was due to theunprofessional manner the IP (Investigation Paper) was handled by the AG Chambers, and in particular by Tan Sri Gani Patail himself. I can say without fear of favour that if there were misleads then it was Gani Patail who misled and if there was manipulations of evidence then it was he who initiated them.

A-G Gani Patail is involved in manipulations, and selective prosecution is now confirmed in a strongly worded public letter by Datuk Mat Zain bin Ibrahim, former KL’s Officer in Charge of Criminal Investigations (KL OCCI)

I highlighted the “Global Settlement” that Tajuddin Ramli is seeking with all the Government Linked Companies (GLCs) that have sued him including MAS. Iexpressed my concern that Lawyer Rosli Dahlan will be made a scapegoat, and that in the end the “Global Settlement” will result in all the criminal cases against Tajuddin which have been identified by Dato Ramli Yusuff, former Director CCID PDRM, to be permanently buried. That his crimes which have been NFA (No Further Action)’d by the A-G Gani Patail will not be re-opened.

Criminal cases against Tajuddin which have been identified by Dato Ramli Yusuff, former Director CCID PDRM are to be permanently buried.

I also questioned about Lawyer Rosli Dahlan whom I suspected was losing stamina and resolve as a result of his own case which is being dragged on by the MACC. My suspicion that the MACC is being used to oppress Rosli Dahlan has now been confirmed by the public letter of Dato Mat Zain as follows:

It only shows that MACC and the Chambers are prepared even to go to the extent of affirming false affidavit to screen Gani Patail from legal punishment.”

However, my concerns may have appeared to be a criticism of Rosli Dahlan’s integrity. That was not what I intended. I wanted to explain why Rosli’s case was important in our quest for truth and justice. It is about the hazards when a man of integrity has to go through on a solo mission to expose the abuses of those in corridors of power. Rosli may have been slighted by what I wrote. Since then, I have not been able to get in touch with him. I can now understand why.

It only shows that MACC and the AG Chambers are prepared even to go to the extent of affirming false affidavit to screen Gani Patail from legal punishment.

It appears that the representation letter which Rosli wrote to MACC’s Dato’ Sri Abu Kassim Mohamed did not contain any of the grovelling of a broken men begging for mercy on bended knees. On the contrary, it is a letter written by a man with full conviction of knowing right from wrong, a man seeking justice because he is entitled to it. I now know why neither the MACC’s Abu Kassim nor A-G Gani Patail responded to Rosli because he refused to beg in his letter. The conclusion that we can draw is that the MACC will cover up for the powerful but will make sacrificial lambs of the innocent.

Do not make Lawyer Rosli a sacrificial lamb!

Rosli’s appeal letter is a bit of a sad letter, written during the last Ramadan, with the hope to be released on the 3rd anniversary that the MACC abused him and inflicted on him and his family the nightmare in 2007. It has become a long nightmare. While his friend and client, Dato’ Ramli Yusuff, who was the principal accused person, has been long acquitted, Rosli’s life and career is still in suspension.

"It is not their meat nor their blood that reaches Allah; it is your piety that reaches Him." (Qur'an 22:37) The symbolism is in the attitude - a willingness to make sacrifices in our lives in order to stay on the Straight Path. Each of us makes small sacrifices, giving up things that are fun or important to us. A true Muslim, one who submits his or herself completely to the Lord, is willing to follow Allah's commands completely and obediently. It is this strength of heart, purity in faith, and willing obedience that our Lord desires from us.

In a few days time, Muslims will celebrate Hari Raya Aidil Adha. Muslims will slaughter sheep and cattle as sacrifice to God and to cleanse their sins. I say this to Abu Kassim – Do not make Rosli a sacrificial lamb!

The letter from En Rosli Dahlan to Datuk Abu Kassim of MACC is as follows :

Tarikh: 1hb September, 2010.

YDH Dato’ Sri Hj. Abu Kassim bin Mohamed
Ketua Pesuruhjaya
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Dengan Faks, E-mail &
Blok D6, Kompleks D Serahan Tangan
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
Peti Surat 60000
62007 Putrajaya
Faks No: 03-88889562

Assalamu’alaikum w.b.t.

YDH Dato’,

Per: Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur Kes Tangkap No: 62-449-2007 Pendakwa Raya –lwn- Rosli Bin Dahlan

Adalah dengan hormatnya saya merujuk kepada perbicaraaan yang akan disambung pada 6hb hingga 8hb September, 2010.

Dengan penuh rasa insaf dan rendah diri, saya memohon perhatian dan pertimbangan Dato‘ untuk menarik balik pertuduhan terhadap saya sebelum atau pada tarikh sambung bicara akan datang. Besarlah hati saya, jika Dato‘ sudi mengambil kira fakta dan alasan-alasan ringkas seperti berikut:

a) Hubungan saya dengan Dato‘ Ramli Yusuff adalah sebagai rakan sekuliah sejak dari universiti. Memang menjadi kelaziman saya membantu sesiapa jua yang memerlukan nasihat guaman. Hal ini boleh ditanyakan kepada kenalan dan sahabat handai termasuk ahli Kariah di Masjid kawasan saya. Apatah lagi dalam hubungan akrab rakan seperjuangan, saya bersenang hati memberikan khidmat nasihat guaman kepada Dato‘ Ramli Yusuff sepertimana juga dengan Dato‘ Nordin Hassan dan keluarganya. Hal ini boleh ditanyakan kepada Dato‘ Nordin Hassan sendiri. Perkara tersebut tidak sedikit pun menjejas kredibiliti mana-mana pihak kerana ianya dibuat secara telus dan profesional;

b) Berhubung integriti dan keperibadian saya sejak di universiti, Dato‘ boleh bertanyakan sendiri kepada Prof Tan Sri Dr Mohd Kamal Hassan yang merupakan ahli Lembaga Penasihat SPRM. Dato‘ juga boleh bertanyakan keperibadian profesional saya kepada Tan Sri Dato‘ Robert Phang yang menganggotai panel Pencegahahan Rasuah SPRM. Sebelum kejadian ini, reputasi saya sebagai seorang peguamcara Melayu/Islam adalah tanpa sebarang cela;

c) Sejak bermulanya perkara ini, saya telah mempertikaikan kesahihan pengeluaran Notis dibawah Seksyen 32(1)(b) yang dibuat terhadap saya oleh TPR SPRM;

d) Jawapan saya melalui Akuan Berkanun bertarikh 20hb September, 2007 adalah perisytiharan tulus dari saya bahawa saya tidak terbabit dalam apa jua harta Dato‘ Ramli Yusuff atau sebarang penyelindungan keatasnya. Malah, saya memberikan perakuan bahawa saya “able, ready and willing“ memberikan apa jua maklumat lanjut jika diperlukan. Tuan TPR dan/atau penyiasat SPRM tidak pernah menghubungi saya untuk meminta saya memberikan penjelasan dan tiada satu pun rakaman percakapan saya pernah dibuat sebelum saya ditangkap;

e) Amatlah memilukan apabila pada bulan Ramadhan 2007, saya diperlakukan secara kasar, ditangkap dengan bergari sehingga luka dan ditahan semalaman dalam lokap SPRM dan kemudiannya dikenakan pertuduhan di Mahkamah dengan cara yang amat mengaibkan sehari sebelum Aidilfitri. Aib, hiba dan duka dihati tidak dapat digambarkan dan masih menjadi ingatan pahit bagi diri saya, isteri dan anak-anak saya;

f) Perbicaraan yang telah berjalan kini menunjukkan bahawa keterangan para saksi SPRM setakat ini mengesahkan bahawa saya hanya diperlukan sebagai saksi dan tidak terbabit dalam apa jua salahlaku yang disyaki;

g) Malahan, pihak utama yang dituduh iaitu Dato‘ Ramli bin Yusuff telah pun dibebaskan dan dilepaskan daripada kesemua pertuduhan oleh beberapa Mahkamah;

h) Pada setiap waktu, saya sentiasa berkerjasama dengan pihak SPRM;

i) Sejak kejadian ini, kerjaya saya telah mengalami mudarat, terlebih lagi saya banyak berurusan dengan syarikat asing yang lazimnya mengkaji latarbelakang peguam yang akan dilantik. Ini jelas apabila “google“ search nama saya akan menunjukkan tindakan SPRM terhadap saya yang memberikan gambaran negatif bahawa saya di tuduh dengan kesalahan di bawah akta anti rausah. Saya boleh memberikan banyak contoh tentang pertanyaan yang diterima firma saya yang mempersoalkan kewibawaan saya sebagai seorang peguamcara;

j) Amatlah menjerihkan untuk membersihkan nama yang telah teronar ditambah pula dengan kos guaman tinggi yang terpaksa saya tanggung. Malah, bukan saja saya, isteri dan anak-anak mengalami aib yang teramat sangat, malah kaum keluarga besar saya juga mengalami tekanan perasaan yang sama.

Dalam bulan Ramadhan Kareem ini, saya dengan rendah diri memohon ihsan dan pertimbangan Dato‘ supaya perkara ini dapat diselesaikan tanpa perlu diputuskan oleh Mahkamah. Apapun perasaan yang terbuku dihati saya, waktunya telah tiba dimana saya perlu redha ianya sebagai ketentuan Allah.

Secara peribadi, saya menyokong kewujudan dan peranan SPRM sebagai satu institusi keramat yang diperlukan demi membanteras gejala rasuah di negara ini. Namun, akan menjadi satu kedukaan jika institusi ini dianggap oleh masyarakat awam sebagai telah disalahgunakan sehingga memangsakan orang orang yang tidak bersalah.

Andaikata sahutan hati saya ini menyentuh naluri insaniah Dato‘, saya yakin kita dapat berkerjasama memainkan peranan masing-masing demi menegakkan kebenaran dan perlaksanaan undang-undang dengan tulus dan ikhlas mematuhi prinsip ‘Rule of law‘.

Amatlah malang jika rayuan saya ini tidak menerima sambutan dipihak Dato‘ sebagai usaha saya mencari penyelesaian dan perdamaian dalam perkara ini. Janganlah sampai penolakan rayuan saya ini akhirnya memaksakan kepada proses undang-undang yang tidak berkesudahan yang tidak akan membawa kepada sebarang manfaat kepada kita dan juga masyarakat amnya.

Sebaliknya, persetujuan Dato‘ untuk menamatkan prosiding pendakwaan dengan menarik balik pertuduhan terhadap saya akan menjadi satu petanda baik bahawa SPRM adalah satu institusi yang berani mengambil langkah yang betul demi menegakkan kebenaran. Ini akan menjadi satu pembukaan lembaran baru dalam sejarah SPRM dibawah teraju Dato‘ sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM.

Semoga kita diberi hidayah dan mendapat afiah dan hasanah dibulan Ramadhan yang penuh barokah ini.Selamat Hari Raya Aidilfitri Minal Aidil Wal Faidzin.

Besarlah hati saya jika menerima jawapan segera dari pihak Dato‘.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,

ROSLI DAHLAN

s.k. - YDH Dato’ Abdul Razak bin Musa
Pengarah Pendakwaan
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
Blok D6, Kompleks D Dengan Faks, E-mail &
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Serahan Tangan
Peti Surat 60000
62007 Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.