`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, January 23, 2013

Edisi Bongkar!! Pendedahan Laporan Audit JKR Terhadap Asrama Unisel


Edisi Bongkar!! Pendedahan Laporan Audit JKR Terhadap Asrama Unisel
Selangor semenjak pentadbiran Khalid Gagap tidak pernah sunyi daripada kontroversi. Antaranya adalah skandal pasir, masalah air, penyalahgunaan dana MBI untuk membayar kos perwakilan PKR, rampasan tanah YBK, penjualan aset-aset PKNS, kegagalan menunaikan mainfesto PRU 2008 dan tidak ketinggalan kerugian Unisel.

Lebih menarik selepas isu-isu ini berpanjangan rakyat berjaya menilai semua isu tersebut telah dipolitikkan sehingga menjejaskan kepentingan rakyat Selangor sendiri.

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, edisi pembongkaran pembohongan kerajaan Khalid Gagap akan bermula sempena PRU yang bakal menjelang. Pembongkaran pertama adalah laporan audit daripada JKR yang dijalankan terhadap asrama pelajar Unisel di Berjuntai Bisrati.

Hasil daripada laporan audit tersebut, pengurusan Unisel mengambil pendekatan menututup asrama tersebut atas alasan mendapat arahan daripada JKR dan juga Jabatan Audit Negara kerana ketidak selamatnya asrama untuk diduduki pelajar.

Alhamdulillah pembohongan pertama mereka dijawap oleh Jabatan Audit Negara yang menarfikan arahan tersebut.

Ini pula adalah laporan audit yang dijalankan oleh JKR oleh Encik Kamarul Arif bin Abdul Wahab Penolong Pengarah Juruukur Bahan bersama Norain bt Osman Penolong Pengarah Bangunan pada 20 Disember 2012.Laporan tersebut menjurus kepada pemeriksaan terhadap mendapan tanah.

Hasil daripada laporan audit tersebut jelas menunjukkan bahawa struktur bangunan asrama masih selamat untuk diduduki walaupun terhadap aktiviti pemendapan tanah berlaku.Laporan audit tersebut juga mengesyorkan supaya blok asrama ditutup semasa kerja-kerja dibaik pulih dilakukan dan bukannya menutup keseluruhan 44 blok asrama tersebut.

Hasil penutupan keseluruhan blok asrama tersebut, pelajar telah dipindahkan ke merata tempat dan ini secara logiknya mengganggu tumpuan pelajar untuk memberi fokus kepada pengajian mereka.

Sebagai rujukan sila klik di tajuk-tajuk dibawah untuk mendapatkan maklumat-maklumat berkenaan masalah asrama Unisel.

Rumusan daripada laporan audit juga mengesahkan bahawa bangunan asrama selamat untuk diduduki tetapi memerlukan pembaikan segera. Sebagai ingatan hutang Unisel kepada kontraktor yang bertanggungjawap terhadap kerja-kerja penyelenggaran telah mencecah RM23 juta. Bagaimana cara terbaik untuk mereka menyelesaikan masalah ini dan pada masa yang sama menunding jari kepada pihak lain diatas kelemahan mereka sendiri. Ini perkara biasa yang mereka lakukan daripada dulu. Tidak pernah mengakui kelemahan sendiri. Mereke sekarang mendesak Jana Niaga Sdn Bhd untuk bertanggungjawap tetapi natijahnya adalah masalah ini berpunca daripada sikap mereka yang enggan menjelaskan bayaran tertunggak sehingga Jana Niaga tidak dapat menyelenggara asrama seperti yang telah dipersetujui.

Persoalannya adalah kenapa hutang kepada kontraktor penyelenggaraan asrama iaitu Jana Niaga Sdn Bhd tidak jelaskan sehingga mencecah puluhan juta ringgit walhal selepas laporan audit JKR ini dikeluarkan mereka mengatakan bahawa mereka mempunyai peruntukan RM20 juta untuk kerja-kerja pembaikkan. Adakah lebih baik mereka bersikap mencegah lebih baik daripada membaiki. Barulah betul satu pentadbiran yang baik.

Mungkin mereka mempunyai alasan-alasan tertentu untuk mempertahankan tindakan mereka menutup asrama tetapi sebagai rakyat Selangor, jangan terus terlena dengan janji-janji palsu dan kata-kata manis kerana yang terang lagi bersuluh, sektor pendidikan tidak terkecuali menjadi bahan politik pakatan pembangkang dalam menyelamatkan survival politik mereka.

Fikirkan Bersama.

- kitagempu

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.