`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, January 18, 2013

Eksklusif!!! Tebang balak 1000 ekar untuk padang golf, resort di zaman BN di Tasik Pedu



Projek padang golf dan resort di zaman BN lebih bawa mudharat kerana dalam kawasan tadahan Tasik Pedu


Oleh SITI ZALEHA ABDUL RAHIM

YAN – Tasik Pedu suatu ketika dulu sekitar tahun 90-an ‘dibangunkan’ dengan padang golf dan resort dengan keluasan lebih daripada seribu ekar, namun tiada tentangan terhadapnya.

Apabila kerajaan negeri dibawah Pakatan Rakyat hendak majukan kawasan tersebut dengan projek agro pelancongan, ianya mendapat tentangan hebat daripada segelintir pihak yang sama ada cemburu akan keupayaan kerajaan negeri ataupun mahu menjadi ‘hero’ kepada penduduk.

Di zaman pemerintahan Dato’ Syed Razak, demi menyelamatkan padang golf daripada ditenggelami banjir, kerajaan mahu lepaskan air dari Empangan Pedu, dimana bakal merosakkan padi yang sedang dituai.

Menurut Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak, pemilihan Charok Genting Bunga sebagai agro pelancongan adalah cadangan yang dkemukan oleh Jabatan Perhutanan.

“Sekarang kita (kerajaan negeri) tebang sebab nak tanam semula, dulu masa zaman Barisan Nasional tebang habis pokok-pokok di situ nak buat padang golf lebih daripada seribu ekar tak ada sapa pun buat rombongan untuk buat bantahan, akhirnya padang golf tu tinggal nama saja, saya nak pulih semula tasik.

“Cuba kita tengok di Tasik Pedu, kiri kanan jalan semua pokok rendah sebab dah ditebang dulu, tapi tak ada sapa pun buat bantahan.

“Pemilihan Charok Genting Bunga adalah cadangan daripada Jabatan Perhutanan, bukannya saya yang perintah, dok main ‘isu’ saja, kita boleh buat di Ulu Muda, tapi kita ambil kira dengan adanya lebuhraya, dengan udara tasiknya, amat sesuai tanam pokok disitu,” jelas beliau.

Tambah beliau, kawasan tersebut sudah tidak diwartakan sebagai kawasan tadahan hujan.

“Setelah bincang dengan Jabatan Perhutanan, baru kita tebang, tadahan air dah tukar lama dah diwartakan ke tempat lain, masa nak buat laluan Tekih dulu, kawasan ini masih diwartakan sebagai tadahan air, tiada bantahan juga dibuat.

“Sebenarnya Perkasa dah tak ada isu, dia kalah dalam kes Madrasah Salahiah, jadi dia main isu ini pula,” ujar beliau.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.