`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Thursday, January 10, 2013

Kavita Kaur patut beritahu Baginda Sultan….


Sultan Sharafuddin, Sultan Selangor, sebagai Ketua Agama Islam ingin membuktikan bahawa beliau adalah benar-benar penyelamat agama Islam di Selangor lalu mengumumkan pengharaman orang bukan Islam di negeri ini daripada menggunakan perkataan “Allah”.
Langkah itu diambil kerana baginda merasakan, Islam terancam bila penganut agama lain mahu menggunakan kalimah Allah sebagai tuhan mereka.
Apakah Baginda selama ini tidak tahu bahawa Agama Sikh menggunakan kalimah Allah sebagai merujuk kepada tuhan mereka?
Cerita selanjutnya di sini
Ramai yang tidak percaya bahawa Baginda tidak menyedari hakikat mengenai penggunaan ‘Allah’ dalam agama Sikh ini memandangkan Baginda diketahui agak rapat dengan Kavita Kaur.

Tidak mungkin, Baginda sebagai ketua agama Islam tidak pernah berbual-bual atau bertanya tentang tuhan, agama anutan kenalan baiknya, Kavita Kaur itu.
Dalam satu kenyataan, Presiden Majlis Gurdwara Malaysia (MGC), Jagir Singh berkata  bahawa langkah untuk menghalang orang bukan Islam daripada menggunakan perkataan “Allah” dalam teks agama akan menjadi sekatan ke atas Sikh daripada mengamalkan agama mereka.
Bahawa perkataan ‘Allah’ adalah merupakan sebahagian daripada teks asal Suci Sikh Sri Guru Granth Sahib Ji dan Allah telah digunakan berkali-kali dalam teks asal untuk merujuk kepada maha kuasa, kehadiran, belas kasihan dan berbelas kasihan satu Tuhan, kata Jagir.
Kita harap, Kavita Kaur boleh tolong jelaskan perkara ini kepada Ketua Agama Islam negeri Selangor ini dan maklumkan juga bahawa :
Sebuah Mahkamah Tinggi pada Disember 2009 telah membenarkan perkataan “Allah” tidak terhad kepada orang Islam sahaja dan Gereja Katolik mempunyai hak perkataan itu untuk diterbitkan dalam seksyen Melayu akhbar mingguan, Herald mereka. Sumber

- media perak

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.