`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Tuesday, January 15, 2013

KES DARINSUK PENTING UNTUK NCR





Oleh : GALUS AHTOI

SAMBUNGAN Perbicaraan di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu bagi No. Kes SK22-245-2002- Darinsuk Pangiran Apan & 4 ors VS Hap Seng Consolidated Bhd, Asiatic Sdn. Bhd, Tanjung Bahagia Sdn. Bhd, Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur Sabah & Kerajaan Negeri Sabah akan berlangsung selama 5 hari bermula hari ini 14 - 18 Januari 2013.

Penduduk kampung ini di wakili oleh Peguam Datuk Kong Hong Ming, Peguam Ram Singh dan Peguam Mary Lee. Semoga ketiga-tiga peguam ini senantiasa diberkati atas usaha membantu menegakkan hak dan kehidupan orang asal khususnya di kawasan ini secara percuma (Pro bono).
Soal-balas kepada saksi PW2 oleh Peguam yang mewakili PJTU dan Kerajaan Sabah diteruskan. Menurut rekod perbicaraan masa lalu, masih ada 10 soalan akan dikemukakan sebelum kembali kepada soal-balas pihak Peguam Plantiff Datuk Kong Hong Ming.

Kes ini bukan sekadar isu samada penduduk di 7 kampung di Daerah Tongod berjaya mendapat kembali tanah adat mereka atau pun tidak, tetapi samada hak pemilikan tanah menurut tanah adat masih terpakai atau tidak! Kes ini adalah perintis maruah dan hak untuk kehidupan!

Kepada seluruh warga tertindas oleh rampasan Tanah Adat (NCR) di Sabah khasnya, sokongan dan penglibatan anda penting dalam kes yang pertama di Sabah ini. Kepada warga prihatin, sokongan anda juga amat dialu-alukan. Semoga keadilan kepada warga yang lemah dan ditindas akan di martabatkan!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.