`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Tuesday, January 22, 2013

Kuil MEGA RM12juta di PutraJaya - Satu lagi projek diluluskan Barisan Nasional pimpinan UMNO


Satu lagi Berita yang sungguh menyedihkan. `Perompak' moden bukan saja merompak 12 juta untuk projek kuil ini tetapi sekali lagi menunjukkan `gergaji politik' untuk mengerat hati budi orang Islam dan mengotor Putrajaya yang `suci' selama ini dengan kuil hindu.

Ketika kita bersiap-siap menyambut Hari kelahiran Rasulullah SAW, Rasul yang membawa cahaya iman dan meruntuhkan berhala-hala di sekeliling kaabah untuk menyelamatkan umat dari kekufuran, tiba-tiba sebuah kuil baru akan muncul di negara ini. 

Seperti biasa `pejuang' Islam terutama pihak berkepentingan politik di negara ini akan mencari seribu alasan untuk membolehkan kuil ini menjadi kenyataan di Putrajaya seperti terkorbannya batu Cave, jalan Brickfield (little India) dan lokasi lain seluruh negara kepada penganut Hindu.

Hakikatnya Putrajaya tak perlu pun kuil ini kerana terlalu banyak kuil hindu diseluruh negara termasuk jalan-jalan, dan lebuhraya menuju ke Putrajaya. Satu-satunya rumah ibadah yang cukup `kebal' untuk diubah dan hari ini negara berhadapan dengan masalah kuil-kuil hindu sehingga jalanraya, pasaraya, bangunan dan sebagainya perlu diubahsuai untuk memberi ruang kepada kuil-kuil ini.

Dan tiba-tiba Putrajaya berbesar diri memberi ruang sebegitu luas untuk projek yang sangat-sangat menghiris hati umat Islam. Belum pun surut isu Kalimah Allah kini timbul pula isu baru yang sungguh meruntun keimanan kita kepada Allah SWT

Ya Allah, engkau bangkitkan hati-hati yang tidur untuk membantah projek ini. Allahu Akbar. 

BERITA YANG MENCABAR KEWIBAWAAN UMAT ISLAM NEGARA INI.

Pusat pentadbiran negara, Putrajaya bakal memiliki kuil Hindu paling unik di negara ini yang akan dibina di Presint 20, dengan kos RM12 juta.

Duta Khas ke India dan Asia Selatan Datuk Seri S Samy Vellu berkata kuil yang dinamakan Sri Lalithambikai Alayam itu menggabungkan ciri dari utara dan selatan India serta mampu menampung sehingga 10,000 orang ketika perayaan.

"Majlis pecah tanah dijangka pada bulan Mac ini dan kerja-kerja pembinaan dijangka bermula pada September nanti. Kita yakin ia dapat memenuhi keperluan penganut Hindu di Putrajaya, Cyberjaya dan kawasan sekitarnya yang terus meningkat," katanya pada sidang media, di Putrajaya hari ini.

Perbadanan Putrajaya meluluskan pembinaan kuil satu tingkat dan ruang pejabat dua tingkat di Presint 20 itu pada 20 Sept lepas, mengikut Seksyen 22 (3) Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976.

Menurut Samy yang juga bekas Presiden MIC, keunikan reka bentuk kuil itu akan menjadi satu lagi tarikan pelancong ke Putrajaya.

Sementara itu Presiden Persatuan Penganut Dewi Sri Maha Mariaman Devasthanam Wilayah Persekutuan Putrajaya, Datuk Kanagarajah Raman berkata pembinaan kuil dijangka siap sepenuhnya pada pertengahan 2015.

Menurutnya kuil itu akan dilengkapi sebuah dewan serba guna, pusat penyelidikan agama Hindu, pusat infomasi teknologi, perpustakaan, pejabat pengurusan kuil dan rumah kediaman bagi Sami Hindu (Gurukkal)dan para pekerja serta kemudahan parkir bagi lebih 150 kenderan.

"Ini merupakan kuil (Lalithambikai) pertama di negara ini. Kita mengambil masa lebih tujuh bulan untuk menghasilkan reka bentuk unik ini dengan memenuhi ciri-ciri yang ditetapkan oleh Perbadanan Putrajaya. Ia memang unik.

"Jadi daripada keluasan tanah satu ekar (0.405 hektar), kita akan bina kuil dalam 17,000 kaki persegi. Bila siap nanti ia pastinya menjadi kebanggaan penganut Hindu, bukan warga Putrajaya dan Cyberjaya tetapi seluruh penganut Hindu di negara," katanya.

Menurutnya buat masa ini terdapat 1,500 penduduk berketurunan India merangkumi 300 keluarga, kebanyakannya penjawat awam, tinggal di Putrajaya.

Katanya selain sumbangan derma orang ramai, persatuan itu juga yakin kerajaan pusat akan menyalurkan bantuan kewangan untuk membina kuil berkenaan.-MK

1 comment:

  1. Pembangkang hanya tahu bercakap mengenai Mazu dan tidak melakukan apa-apa. Persekutuan Persatuan Hainan Sabah dan Labuan
    dan Ketua Menteri Sabah Musa Amantelah melakukan segala-galanya untuk memberi Mazu rumah yang baik di Kudat.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.