`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Thursday, January 10, 2013

RAKYAT PERLU BANGKIT PERJUANGKAN HAK




Oleh: LAHIRUL LATIGU

GELOMBANG Kebangkitan Rakyat terutama dikalangan anak-anak muda Sabah dilihat semakin membara. Hal ini bukan sahaja menjadi fenomena, malah secara tidak langsung memberi ‘signal’ kepada kepimpinan negeri yang diketuai Ketua Menterinya, Datuk Seri Musa Aman.

Penubuhan entiti Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang berkonsepkan memperjuangkan hak rakyat Sabah dalam Gabungan NGO Menuntut Hak Rakyat Sabah (GEGAR) yang dinaungi anak muda merupakan sebagai langkah serta capaian terbaik bagi anak-anak muda Sabah untuk merasai denyut nadi perjuangan rakyat yang dihimpit kesukaran dan kepayahan di bumi sendiri.
Walaupun Himpunan Kebangkitan Rakyat yang akan diadakan pada 12 Januari 2013 dilihat lebih tertumpu di Kuala Lumpur, namun pada hari yang sama juga Himpunan Sabah Bangkit yang dianjurkan GEGAR perlu diberi tempat dan perhatian yang sewajarnya.

Inilah anak-anak Sabah yang sedar akan tanggungjawab besar yang bakal menanti mereka kelak. Inilah kebangkitan Sabah yang sudah mula terasa kesengsaraan di bawah kepimpinan Kerajaan gabungan Barisan Nasional yang dipimpin oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

Siapa yang tidak ‘sakit’ apabila melihat bumi tanah airnya yang dahulunya kaya menjadi sekangkang kera. Siapa yang tidak terguris hatinya apabila dirampas harta tanah dan kebun serta hasil tanamannya yang diusahakan bertahun lamanya.

Siapa yang tidak ‘bingung’ melihat telatah kepimpinan negerinya yang mampu melihat setiap harta dan ‘karun’nya diangkut serta dijual ditangan asing. Siapa lagi yang tidak mahukan perubahan!

Justeru, seluruh anak muda Sabah perlu bangkit dan bingkas bangun untuk terus memperjuangkan hak miliknya. Masa ini bukan masanya untuk kita berpeluk tubuh, menggaru kepala dan mengangguk menggeleng antara setuju dan tidak. Masa ini, merupakan masa kebangkitan rakyat secara besar-besaran...!

Dalam Himpunan Sabah Bangkit yang diadakan serentak dengan Himpunan Kebangkitan Rakyat ini, Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah sekali lagi mengajak seluruh warga Sabah tanpa mengira peringkat umur, darjat, warna kulit, bangsa dan agama... untuk terus bersama kebangkitan rakyat.

Ini kalilah, berabis kita...!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.