`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, February 15, 2013

PRU13 : Umno akan jatuh walau tanpa keganasan


Begitu bimbang pemimpin UMNO-BN terhadap perjalanan pilihanraya umum ke 13 nanti. Pelbagai persepsi dan andaian seperti igauan buruk yang bermain di fikiran mereka sehingga membuat kenyataan yang pelik. Begitu beriya-iya pemimpin-pemimpin negara mengingatkan rakyat supaya tidak melakukan kekerasan terhadap kerajaan sekiranya BN menang dalam PRU 13.

Jika terdahulu, Tun Dr Mahathir menyatakan kebimbangannya kononnya Pakatan Rakyat akan mencetuskan keganasan jika kalah dalam PRU ke 13, diingatkan pula oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, diulangi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Yang menghairankan, mengapa Tan Sri Muhyiddin Yassin mengulangi kenyataan beramaran supaya rakyat tidak melakukan kekerasan dalam membuat perubahan di negara ini. Tidak percayakah Tan Sri Muhyiddin Yassin dan pemimpin BN terhadap Pakatan Rakyat? Bukankah telah berbelas kali pilihanraya kecil berlangsung sepanjang tempoh 2008-2013 ini dan adakah terdapat kekerasan berlaku sepanjang itu?

Seakan-akan ada sesuatu yang mereka jangkakan akan berlaku dalam PRU ke 13. Biasanya orang yang bersalah akan merasa takut. Soalnya, apa yang mereka takutkan sangat? Adakah sesuatu muslihat yang mereka selindungkan dari pengetahuan rakyat sehingga merasa takut jika rakyat marah atau bangkit?

Saya ulangi bahawa pendirian Pakatan Rakyat adalah memastikan pertukaran kerajaan berlaku dalam PRU ke 13 secara aman dan melalui pilihanraya. PR tidak sesekali menggunakan jalan raya untuk menggulingkan kerajaan. PR akan menghormati keputusan rakyat jika mereka memilih PR sebagai kerajaan dan begitu pula sebaliknya.

Namun kenyataan ini pula perlu dibayar dengan sikap jujur dan adil oleh kerajaan serta Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang menguruskan pilihanraya.  Amaran keras pula perlu diberikan kepada UMNO-BN serta SPR supaya mereka benar-benar menghormati keputusan rakyat. Jangan pula ada elemen penipuan, penyelewengan dan pengkhianatan dalam sistem pilihanraya ini. Ketelusan dan kejujuran menjamin keamanan manakala penipuan dan penyelewengan akan mengundang kemarahan. Kemarahan ini pula bukan PR yang cipta, tetapi lahir dari lubuk hati rakyat.

Sebenarnya, rakyat tidak perlu kekerasan untuk menjatuhkan kerajaan BN. BN ibarat kayu reput yang hanya menanti untuk rebah. Rakyat di mana-mana sudah mudak dengan politik BN dan tidak sabar menanti menjatuhkan kerajaan BN melalui peti-peti undi. Buktinya lihatlah sambutan rakyat di mana-mana terhadap PR, dari Perlis sehingga ke Sabah. Bandingkan pula dengan sambutan rakyat terhadap program BN. Dari konsert PSY di Pulau Pinang sehinggalah ke ceramah kelompok yang mereka anjurkan.  Lihatlah pula isu dan skandal yang berjela-jela ada hampir setiap pemimpin BN dan lihatlah pula tawaran yang PR berikan kepada rakyat. Pemimpin BN ada hati dan boleh menilainya dari sudut hati yang dalam!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.