`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, June 5, 2013

BOIKOT BISNES CINABENG : TEKSI MELAYU,KEROPOK MELAYU,INSURAN MELAYU..


teksi... 2 malam lepas jam 11.30 malam aku lalu highway NKVE..

dari tol bukit jelutong nak masuk NKVE..
sebelah kereta aku nampak teksi melayu..

orang tua, pak haji berkopiah.
bawak penumpang india..
dalam hati aku , sian pak cik ni. dah tengah malam masih carik rezeki.. nampak muka letih, sangat.. aku paham dia kena cari seberapa banyak penumpang untuk cover kos semasa..

sian sungguh aku tengokkan muka penat pakcik tu. AKU DOAKAN REZEKI DIA BERTAMBAH LAH, SAMA DENGAN PEMANDU TEKSI LAIN..

kes ke 2, aku naik teksi dari KLIA nak balik umah..

dulu suka parking kat KLIA, tapi caj mahal. sekarang naik teksi dari KLIA pun senang. pasal bukan saja airport LIMO yang ada, teksi persendirian pun dah boleh ambil penumpang yang baru turun ..

aku naik teksi pemuda melayu, kecik orangnya.. sopan sungguh sampai 10 cerita aku bukak, 1 jawapan je dia balas..

dia pun nampak letih.. 
ada orang kata pemandu teksi ni hampir 80% pembangkang terutamanya pas..

sahabat pembaca sekalian, beginilah aku nak pengakuan ikhlas..
pada saat ini ya, hati aku dah malas nak cerita pasal pas , apatahlagi nak balun pas.

sejak 5 may, korang checklah, takde satu pun artikel aku balun pas..

aku lebih fokus balun cinabeng..
aku lebih fokus perbetul silap pemimpin melayu.

aku tengok muka pemandu teksi pertama dan kedua, aku yakin dorang ni pas..

tapi entahlah gang, aku dah takde stim lagi nak balun pas ni.. aku kesian pulak kat penyokong dorang. pas dah kalah teruk, leti it be. yang lepas lepaslah..bagi aku ALLAH dah balas silap pas..

kalau korang tanya aku sekarang, apa yang aku pandang ?

aku akan jawap semua wajah melayu yang aku pandang ni dah takde dalam otak aku muka pas,muka umno...

takde takde.. AKU NAMPAK MELAYU JE.
MELAYU MELAYU MELAYU.. MUKA MELAYU...
baik pakai kopiah melayu..
yang tak pakai kopiah melayu..

aku cite ni sekadar nak bagitau korang, lepas ni kita kayakanlah middle class melayu..

pemandu teksi melayu,
salesman melayu..
peniaga melayu..
yang jual keropok dari sungai besar melayu..

kumpulan sasar inilah kita bantu UP kan pendapatan mereka.
takpelah yang buta datang jual tisu, kita belilah..
dia pun nak makan.

aku nampak melayu begini berselerakan dalam ruang lingkup masyarakat kita. 2 bulan lepas, waktu tengah makan ada budak insuran datang jual kat aku.. aku terus amik pasal dia melayu, kebetulan pulak memang aku tengah cari insuran peribadi...

korang pandang kelompok masyarakat kita, kebanyakan yang aktif itu melayu..

melayu jual insuran. melayu jual keropok, melayu bawak teksi dll...

JIKA PADA SAAT ITU SERVIS DAN JUALAN MEREKA KORANG PERLUKAN, TAK PAYAH PIKIR BANYAKLAH.. langgan ajelah demi tingkat ekonomi sebangsa kita..

maaflah sahabat kalau aku berubah sikit, tak kisahlah dia umno ke pas ke.. kita tolonglah mereka..

kalau berani sikit cakap kat dia, saya tolong ni pasal pakcik melayu ! ITU AYAT YANG AKU BAGI KAT BUDAK SALESMAN INSURAN YANG JUAL KAT AKU...TAPI AYAT AKU TAKLE KASAR..

ingat bila propaganda ini dibicarakan, hati yang keras akan jadi lembut..

sejauh manalah kita nak bermusuh sesama melayu, baik pas dan umno.

aku cakap bab melayu bergaduh ni sebenarnya boleh bersatu bila teringat kisah nabi saw satukan muhajirin dan ansar..

yang kaum ansar pulak itu disatukan diantara aus dan khazraj..

nabi saw dah tunjuk contoh YANG KITA NI BOLEH BERSATU. JADI BERSATULAH ...BERSATU APA GAP ?


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.