`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, June 5, 2013

SABAH LAYAK DAPAT HAK YANG LEBIH BAIK



Saudara Pengarang,

SABAH dan Sarawak merupakan negara terkaya di Malaysia dari segi sumber alam, dengan lambakan rezab petroleum dan gas. Namun, kos penghidupan yang tinggi di Malaysia Timur tidak berpadanan dengan taraf hidup penduduk Sabah dan Sarawak. Mereka terpaksa berbelanja lebih semuanya; dari barang keperluan rumah hinggalah untuk membeli majalah kegemaran mereka.

Kos barangan yang lebih tinggi Sabah dan Sarawak kebanyakannya berpunca daripada Dasar Kabotaj Negara yang dilancarkan oleh Kementerian Pengangkutan pada tahun 1980.
Dasar tersebut dilaksanakan bagi membantu perkembangan industri perkapalan tempatan dan menyekat penglibatan kapal perdagangan asing dalam penghantaran kargo domestik sahaja.

Dasar perlindungan sedemikian memutuskan bahawa hanya syarikat perkapalan milik Malaysia dengan kapal-kapal melambangkan Malaysia sahaja dapat menjalankan perdagangan dalam negeri antara dua pelabuhan di negara ini.

Dasar Kabotaj seperti ini juga dilaksanakan di lebih 50 buah negara di seluruh dunia, termasuk Amerika Syarikat, China, India, dan Australia. Namun, dasar tersebut juga telah dimansuhkan di negara-negara lain dalam jangka masa lebih daripada satu dekad yang lalu. Misalnya, Kesatuan Eropah pada 1 Januari 1993.

Sungguhpun banyak usaha telah dilakukan untuk menetapkan harga piawai bagi barang-barang utama seperti minyak dan tepung ke seluruh Semenanjung dan Malaysia Timur, cukai yang dikenakan oleh kerajaan dan subsidi juga menyebabkan perbezaan dalam harga.

Jumlah tertentu di dalam mencari keuntungan dan manipulasi harga oleh peniaga-peniaga juga dianggap sebagai faktor penyumbang kepada kos barangan yang tinggi tersebut.

Selain penghantaran, faktor-faktor lain yang menyumbang kepada kos di dalam rantaian bekalan yang terlibat di dalam pengangkutan barang pelabuhan termasuklah kos pelabuhan berkaitan, pembawaan (forwarding), kos trak, kos penyimpanan, dan kos perkhidmatan pengendalian terminal.

Namun, Dasar Kabotaj dikritik hebat secara berterusan atas kadar penghantaran sehingga meningkat 46% daripada jumlah keseluruhan kos pengangkutan, dan kadar penghantaran angkut yang menyumbang 5 hingga 7% daripada harga runcit barangan pengguna.

Dasar Kabotaj telah melalui beberapa peringkat liberalisasi sejak pelaksanaannya. Pada 3 Jun 2009, kerajaan membenarkan sejumlah kapal asing untuk membawa barangan melalui kontena melalui pelabuhan terpilih di Semenanjung dan Malaysia Timur tanpa perlu untuk memohon lesen perkapalan. Pelabuhan-pelabuhan termasuklah Teluk Sepangar, Bintulu, Klang, Kuching dan Tanjung Pelepas.

Sungguhpun desakan demi desakan dibuat oleh banyak pihak agar Dasar Kabotaj menjadi liberalisasi sepenuhnya atau dimansuhkan kerana kesannya terhadap kos hidup di Malaysia Timur, pihak berkuasa tetap dengan pendekatannya dengan menyekat atas alasan ianya dapat mendorong pertumbuhan industri perkapalan tempatan.

Pada takat itu, terdapat lebih 200 syarikat perkapalan dan 4,500 kapal yang mendapat manfaat daripada peluang-peluang yang disediakan oleh dasar tersebut.

Pemilik kapal menentang pemansuhan yang dicadangkan kerana mereka menyalahkan kelemahan-kelemahan dalam rantaian bekalan tersebut bagi kos hidup yang tinggi, dan dimana penurunan kadar angkut pun tidak dapat membolehkan penurunan kos penggunaan.

Namun, penyokong-penyokong liberalisasi sepenuhnya berpendapat bahawa peningkatan dalam persaingan akan menjurus kepada harga yang lebih rendah buat pengeksport dan pengimport, menjadikan harga yang lebih kompetitif dan akan menguntungkan Malaysia Timur. Mahukan peluang membeli belah percuma sambil boleh menang hadiah-hadiah lumayan? Rebut peluangnya di sini.

Kumpulan pemodal juga menegaskan bahawa dasar kabotaj yang tidak diliberalisasi sepenuhnya masih akan mendorong kenaikan harga, memandangkan kapal-kapal lain terpaksa melewati Pelabuhan Klang atau hub pelabuhan pertama yang lain.

Selepas itu, belayar pula ke selatan Singapura, kemudian merentasi Laut China Selatan, dan meneruskan perjalanan sepanjang persisiran pantai barat Kalimantan untuk sampai ke Sabah di bahagian utaranya. Oleh sebab itu, adalah jelas bahawa liberalisasi lengkap dasar kabotaj diperlukan untuk menjadikan Sabah dan Sarawak berdaya saing di dalam ekonomi.

Salam Hormat,

SYED KAMALRUL SUFIAN (PNBB (Somalia),PPA,PPS)
Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Rakyat Sabah (PRIBUMIS)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.