`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Wednesday, December 10, 2014

Pemuda Umno desak kerajaan segera lucutkan kewarganegaraan Alvin dan Ali

Pemuda Umno desak kerajaan lucut kewarganegaraan blogger kontroversi Alvin Tan dan aktivis politik Ali Abdul Jalil, kata Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan Harun. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Disember, 2014.Pemuda Umno desak kerajaan lucut kewarganegaraan blogger kontroversi Alvin Tan dan aktivis politik Ali Abdul Jalil, kata Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan Harun. – Gambar fail The Malaysian Insider, 9 Disember, 2014.Pemuda Umno hari ini mendesak kerajaan supaya mengambil tindakan segera untuk melucutkan kewarganegaraan blogger kontroversi Alvin Tan dan aktivis politik Ali Abdul Jalil. 
Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan Harun berkata tindakan drastik mesti dilakukan disebabkan kedegilan mereka berdua untuk pulang dan berdepan dengan perundangan negara.
"Mereka tiada lagi hormat kepada prinsip Rukun Negara dan Malaysia tidak perlu mempunyai warganegara seperti mereka lagi," katanya selepas mempengerusikan sesi dialog Program Pertukaran Belia Malaysia-China 2014, di Kuala Lumpur, hari ini.
Tan atau nama sebenarnya, Tan Jye Yee melarikan diri ke Amerika Syarikat bagi mendapatkan perlindungan politik dan mengelak daripada ditahan pihak berkuasa di Malaysia atas kesalahan yang dilakukan.
Pada 18 Julai 2013, Tan dan teman wanitanya, Vivian Lee, 25, didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur mengikut Akta Hasutan kerana mempersendakan agama Islam dan bulan Ramadan di laman Facebook.
Susulan itu, pada 22 Ogos lepas, mahkamah yang sama mengeluarkan waran tangkap selepas Tan gagal hadir bagi sebutan kesnya.
Tan baru-baru ini dipercayai memuat naik kenyataan yang mempersendakan institusi beraja melalui Facebooknya yang mendakwa sultan tidak mempunyai kuasa untuk memberi dan menarik balik gelaran kebesaran daripada mana-mana pihak.
Ali pula melarikan diri ke Sweden bagi mendapatkan perlindungan politik. Ali berdepan tuduhan menghasut kerana menghina institusi Raja di negara ini melalui laman Facebooknya.
- TMI

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.