`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Thursday, March 5, 2015

Pesakit Di Institut Kanser Negara Putrajaya Di Layan Seperti Banduan

SAYU apabila membaca luahan hati seorang pesakit di Institut Kanser Negara, Putrajaya yang didakwa dilayan seperti banduan apabila melibatkan isu makanan.

Apa yang dapat dikatakan, jika benar dakwaan ini maka pihak terlibat harus bertindak segera menyelesaikannya kerana ia terang-terangan menganiaya pesakit.

Berikut luahan hati yang disuarakan menerusi status di laman Facebook tersebut:

Siapalah Melayu yang dapat tender serve makanan pesakit kat Institut Kanser Negara ni.

1. Salah hantar makanan – ini paling selalu berlaku. Lain yang kau order, lain yang kau dapat. Kalau salah hantar, no apology. Dia paksa jugak kita makan makanan yang dia salah hantar atau kita akan kebuluran.

2. Salah hantar diet – kau ada option tak makan ayam atau tak makan ikan. Tapi ini memang selalu diorang buat silap. Walaupun kau allergic makan ayam dan diorang salah hantar, kau kena jugak makan ayam. Room mate aku sebu bila minum teh, disuruh juga minum teh sebab dia malas nak hantar kopi.

makanan.pngwm


Macam dalam gambar ni, diet aku makan ikan. Tapi diorang tetap hantar ayam. Alasan, makanan dah habis.

3. Makanan tak cukup – dalam gambar ni diorang bagi aku air mineral padahal patutnya dapat air buah/kordial. Side dishes pun diorang tak bagi. Buah pun missing in action.

4. Makanan teruk – donat yg masih macam doh, samosa hangit, popia sayur masam dan ikan serta ayam busuk adalah contoh makanan yang selalu tender baru IKN hidangkan kepada pesakit. Selalunya pesakit kanser ni tak lalu makan, maka kami tolak tepi jelah sampah yang selalunya dihidangkan. Tapi pernah adik aku datang dan cuba makan makanan aku, dengan dia sekali muntah sebab ayam tak masak.

5. Lupa hantar makanan
Berlaku pada waktu dinner hari ni. Dah pukul 8mlm baru aku dapat makanan, itupun makanan yang salah. Lepas 2 jam menunggu, dan makan hanya biskut supaya aku dapat makan ubat, barulah makanan yang macam ni sampai. Dahlah silap, tak cukup, teruk….yg paling teruk dia bagi aku ayam yg sah2 aku ada allergy.

Dan macam biasa, mereka ni lupa adab jadi Melayu. Mana reti mintak maaf?

5. Pewarna & perasa
Dah berkali-kali pihak pesakit dan IKN tegur pihak yg dpt tender tu supaya jangan guna pewarna dan perasa pelik2, buah tu janganlah lupa buang kulit. Tapi mereka ni dah dapat tender, peduli apa kan? Dia serve juga ke kita. Agaknya atuk dia dulu hidup je walaupun minum dakwat, so dia rasa pesakit kanser ni mengada-ngada.

6. Kurang ajar
Tukang serve makanan kami ni Melayu. Tapi zaman sekarang ni belajar adab pun pakai iPad, so company yg dapat tender ni tak payahlah bagi training. Last week masa minum petang, sorang budak perempuan ni bukan main kurang ajar lagi sound mak aku depan tetamu-tetamu kami. Meja tempat letak makanan penuh sbb ada barang yg dibawa tetamu. Bukan main lagi budak tu menengking mak aku, macam mak aku orang gaji dia. Maklumlah, mak aku masa tu pakai t-shirt je. Mungkin dia ingat beliau ni bibik agaknya.

Kesimpulannya kat sini, tujuan pembinaan IKN ni memang suci murni. Government memang dah spend banyak kat sini termasuklah keluarkan tender utk makanan pesakit.

Tapi macam biasalah, tender yang diberikan tu aku tak taulah kat saudara siapa. Atau Melayu mana. Dia buat kami ni lagi teruk dari banduan agaknya, mungkin dia rasa kami ni dah nak mampos, jadi suka suki sajalah bagi sampah. Paling koman pun salahkan tekak kami yg dah mula out ni utk jimatkan kos.

Oh ya. Aku complain dalam FB sebab bila dietician kami complain kat bos mereka, diorang buat-buat lupa serve makanan kami.

Mungkin diorang lupa hak yang bayar cukai dan bil perubatan macam kami.

Scary?
Ini hakikat.
Hanya di Institut Kanser Negara, Putrajaya.

makanankomen.pngwm


Susulan status Facebook yang kian viral ini, pesakit mendedahkan di ruangan komen bahawa dia telah dikunjungi pihak tertentu meminta supaya ianya dipadamkan.

Sekali lagi jika ini benar berlaku…maka pihak IKN harus tampil dengan penjelasan sebenar!

Apa pun, bukan mudah menerima ujian sebagai pesakit kanser, maka pihak yang terlibat menangani pesakit seharusnya mempunyai sifat simpati dan empati yang tinggi sebagai insan yang lebih bernasib baik.

- MYNEWSHUB.CC
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.