`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Monday, June 22, 2015

Jabatan Penjara jelaskan kenapa Anwar kelihatan di Wisma Maran..


Ni apa yang dilaporkan oleh seorang Blogger UMNO beberapa hari yang lalu.. mengenai kehadiran Anwar Ibrahim di Wisma Maran.

Tulisnya "Seorang saksi ternampak konvoi kereta Jabatan Penjara muncul di parking tingkat bawah Wisma Maran, Medan Pasar Jalan Tunku Abdul Rahman TAR pada lebih kurang pukul 10 pagi.

Sebaik saja pintu masuk ke tingkat bawah ditutup, saksi tersebut nampak Dato Seri Anwar Ibrahim keluar dari kereta.

Saksi yang berada di tingkat itu telah dapat mengambil gambar-gambar lalu ianya sampai ke tangan Unspinners.

Menurut saksi, beliau nampak pegawai penjara mengarah pihak polis yang mengiring memberi keselamatan tidak mengikuti Anwar.

Anwar telah dinaikkan melalui lif bomba ke tingkat 8 yang mana ada ada pejabat firma guaman. Pegawai penjara mengawasi supaya tidak ada gambar Anwar diambil.


Kemudian dalam pukil 11 pagi, Anwar bertemu ahli keluarga di tempat perbincangan Tingkat 8 Wisma Maran hingga dia pulang ke penjara Sungsi Buloh pada pukul 12.15.

Suatu perkara yang pelik untuk Anwar keluar dari penjara Sg Buloh untuk hadiri perbincangan.

Beberapa persoalan:

1. Adakah pegawai penjara berhak memberi arahan kepada polis di tempat awam?

2. Bila berada di kawasan Dang Wangi adakah pihak penjara lebih berkuasa dari polis?

3. Adakah pegawai penjara telah di "kautim" untuk iring Anwar untuk keluar haditi mesyuarat dan perbincangan sesuka hati?

4. Apakah keistimewaan Anwar sehingga boleh berjumpa peguamnya di luar penjara ?


Berikut adalah penjelasan dari pihak penjara..

KUALA LUMPUR: Jabatan Penjara hari ini menafikan dakwaan yang tersebar meluas di media sosial kononnya bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim diberi kebebasan keluar masuk penjara. 
Hal ini tercetus berikutan laporan beberapa media sosial berkenaan pengiringan Anwar bagi menghadiri penyiasatan oleh Jawatankuasa Tatatertib, Lembaga Tatatertib Peguambela dan Peguamcara yang bertempat di Wisma Maran di sini pada 18 Jun lalu. 
Timbalan Pengarah Dasar Kepenjaraan, Supri Hashim, berkata pengiringan berkenaan dilakukan setelah Komisioner Jeneral Penjara mempertimbangkan notis oleh Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib Peguambela dan Peguamcara berhubung aduan yang dibuat oleh Anwar di bawah Akta Profession Undang-Undang 1976. 
"Anwar telah dikawal oleh pegawai penjara dengan kerjasama berterusan pihak polis sepanjang tempoh berada bersama jawatankuasa berkenaan di Wisma Maran. 
"Bagaimanapun, kami tidak berupaya untuk mengawal sepenuhnya mana-mana pihak untuk mengambil gambar dan seterusnya menggunakan gambar tersebut bagi apa-apa maksud," katanya dalam satu kenyataan di sini. 
Supri turut menegaskan bahawa pengiringan Anwar ke wisma berkenaan mematuhi peruntukan undang-undang dan bukan satu keistimewaan seperti digembar-gemburkan~ Berita Harian

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.