`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, November 22, 2019

PRK Tg Piai: Undi Melayu kepada PH masih rendah, turun 5%

KUALA LUMPUR: Sebuah badan penyelidikan mendapati undi Melayu kepada Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dan Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai masih di tahap rendah dan tidak banyak berubah.
Menerusi dapatan Ilham Centre, undi Melayu kepada PH menurun sebanyak 5% daripada 28% yang diperolehi semasa PRU-14 kepada 23% pada PRK Tanjung Piai.
Berbanding dengan peningkatan 13% undi Melayu kepada Barisan Nasional, daripada 60% pada PRU-14 kepada 73% pada PRK Tanjung Piai.
Ketua Penyelidikan Ilham Centre, Mohd Yusri Ibrahim berkata dapatan kajian melibatkan lebih 300 pengundi sebelum hari mengundi PRK Tanjung Piai mendapati faktor kemenangan BN ialah kegagalan PH menunaikan janji.
“Secara keseluruhan responden setuju kerajaan PH gagal menunaikan janji dan yang menariknya kedua-dua respondan Cina dan Melayu, jawapan mereka sama,” katanya pada Seminar Pasca PRK Tanjung Piai di Universiti Malaya hari ini.
“Pihak kami menjangkakan kemarahan rakyat kepada PH akan memuncak apabila kerajaan melaksanakan subsidi minyak bersasar tahun hadapan,” katanya.
Beliau berkata kemenangan BN juga kerana kegagalan PH mengurus perang persepsi, di samping kekuatan calon BN.
Parlimen Tanjung Piai mempunyai 53,528 pengundi berdaftar yang terdiri daripada 57% pengundi Melayu, Cina 42% dan India 1%.
Pada PRU-14, calon PKR, Dr Md Farid Md Rafik dari PPBM menang dengan majoriti 524 undi apabila memperoleh 21,255 undi, menewaskan calon BN, Wee Jeck Seng dari MCA (20,731 undi) dan calon PAS, Nordin Othman (2,962 undi).
Pada PRK 16 Nov lepas, Wee menang dengan majoriti 15,086 undi apabila memperoleh 25,466 undi, menewaskan calon PH, Karmaine Sardini dari PPBM (10,380 undi), Wendy Subramaniam (Gerakan), Badrulhisham Abdul Aziz (Berjasa), Faridah Aryani Abdul Ghaffar (Bebas) dan Ang Chuan Lock (Bebas).
Media kerajaan tak berkesan
Sementara itu, Yusri berkata kegagalan kerajaan menangani persepsi dengan baik antara faktor penolakan pengundi.
Katanya, kerajaan gagal menjawab isu berbangkit seperti kegagalan menunaikan janji manifesto dan kos sara hidup melalui media termasuk lidah rasmi seperti Radio Televisyen Malaysia.
Antara janji manifesto yang paling memberi kesan adalah penghapusan tol dan hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), katanya.
Walaupun harga sawit menunjukkan sedikit kenaikan, pengundi berpandangan ia masih di paras rendah, tambahnya.
“Kerajaan PH sekarang seolah-olah tiada mekanisme berkesan menangani apa-apa saja persepsi negatif yang dikeluarkan pembangkang,” katanya kepada pemberita selepas seminar.
“Jawapan kerajaan yang menggunakan media kerajaan, contohnya macam RTM, semua itu tidak cukup ‘power’ untuk menakluki serangan-serangan melalui media-media lain,” tambahnya. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.