`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Sunday, October 22, 2023

Tolong Palestin-macam mana lagi?

 

Kita dah doa, kita dah solat hajat. Itu kita si umat Islam Jangan lupa rakan penganut agama lain. Mereka turut doa mengikut cara sendiri. Dan bersama sudah kita berdemonstrasi dan memprotes tindakan liar dan buas Israel di Gaza. Apa lagi yang sudah kita buat? Kita “highlight” kekejaman tentera Israel serta kesengsaraan dan penderitaan rakyat Palestin. Kita menitis air mata. Berbakul-bakul Benjamin Netanyahu dan konconya kita maki. Tercetus kerana kemarahan. Kita beri sumbangan untuk tabung kemanusiaan.

Apa lagi? Angkat senjata dan berperang di Palestin? Jangan. Jangan juga kerahkan tentera. Bukan itu yang rakyat Palestin tuntut daripada kita. Itu kata wakil Hamas sendiri. Muslim Imran, ahli Biro Antarabangsa Hamas di Asia dipetik Malaysiakini berkata “saya tak mahu anda hantar tentera anda untuk berjuang di Palestin. Orang Palestin tidak minta sesiapa berbuat demikian.” Pada hemat saya bukan mereka sombong mahu pun bongkak dan memperkecil kemampuan orang lain. Cuma tidak mahu membebankan pihak luar.

Banyak lagi telah dan sedang kita lakukan. Itu kita si rakyat biasa. Kerajaan pula bagaimana? Suka atau tidak diakui sama ada kerajaan masa lalu juga kerajaan yang ada kini, banyak dilakukan mengenai konflik di bumi Palestin. Dan kerajaan sekarang sudah mengambil pelbagai inisiatif sebaik Israel lancar perang di Gaza dan meneruskan usaha demi sokong “the Palestinian cause”. Ini semua kita tahu.

Namun, ada juga pihak yang pastinya antikerajaan, antiperdana menteri melempar pelbagai tuduhan dengan menggunakan video ketika Muslim Imran si wakil Hamas menyertai wawancara podcast Keluar Sekejap bersama Khairy Jamaluddin dan “sidekicknya” Shahril Hamdan. Mungkin golongan yang melempar tuduhan tidak harus dipersalahkan 100%. Bagi saya golongan berkenaan “bijak” mengambil kesempatan terhadap apa yang Muslim sajikan. Dan jika diikuti sekilas lalu, Muslim seolah-olah menzahirkan rasa tidak puas hati terutama terhadap Anwar Ibrahim yang dibayangkan tidak membantu. Tentulah bagi sesiapa yang tidak sukakan Anwar ini peluang keemasan. Bodohlah jika dibiar begitu sahaja.

Semasa seorang kawan lama menghantar kepada saya video berkenaan (yang lengkap dengan kapsyen anti-Anwar) saya bingung. Sebab? Kerajaan sudah mengambil bermacam langkah dalam menyatakan sokongan terhadap Palestin. Ini berdasarkan fakta.

Umpamanya Malaysia menggesa konflik Palestin–Isreal di Gaza serta tindakan menyahkan hak dan tanah Palestin dihentikan segera. Malaysia menerusi Menteri Luar Zambry Abdul Kadir menggesa masyarakat antarabangsa menyokong pembukaan laluan untuk menyampaikan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.

Kenyataan negara disampaikan pada mesyuarat luar biasa tergempar Jawatankuasa Eksekutif Pertubuhan Kerjasama Islam atau OIC peringkat menteri luar di Jeddah. Mesyuarat itu turut menerima pakai dokumen yang mengutuk keras pencerobohan Israel ke atas Palestin dan menggesa ia dihentikan serta-merta juga pengepungan ke atas Semenanjung Gaza oleh Israel dihentikan.

Anwar pula ketika berucap pada Perhimpunan Agung Persatuan Undang-undang Asean di Kuala Lumpur antara lain menegaskan Malaysia akan menggunakan segala usaha diplomatik dalam kerjasama regara rakan bagi menghalang pembunuhan beramai-ramai orang awam di Gaza.

Di Riyadh sehari kemudian, Anwar dilapor berkata ketegasan Malaysia memperjuangkan isu kekejaman Israel bukan untuk menjadi wira dunia. Sebaliknya dibuat atas dasar kemanusiaan dan membela khususnya umat Islam.

Terdahulu, semasa masih di tanah air perdana menteri mengumumkan kutipan tabung bantu rakyat Palestin dikendalikan Kementerian Luar sudah menghampiri sasaran RM100 juta.

Adakah wakil Hamas tidak berpuas hati? Lebih membingungkan apabila menyuarakan harapan agar Anwar “sekurang-kurangnya menelefon Ismail Haniyeh atau (presiden Palestin) Mahmoud Abbas”. Saya tidak tahu pasal Mahmoud tetapi pada 17 Okt Anwar berbincang menerusi telefon dengan Ismail yang merupakan ketua Biro Politik Hamas mengenai keadaan di Gaza dan menyatakan sokongan “tidak berbelah bahagi” Malaysia terhadap Palestin. Mungkin Muslim semasa membuat gesaan tidak sedar Anwar sudah berbincang dengan ketuanya.

Beberapa hari sebelum itu Anwar mengadakan perbincangan juga melalui perbualan telefon mengenai perkembangan di Gaza dengan Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan.

Apa pun beberapa hari lalu Muslim tampil untuk memberi penjelasan. Katanya kenyataannya diambil di luar konteks dan dipolitikkan. “Saya hanya menyatakan jangkaan saya terhadap Malaysia dan kerajaan serta pemimpinnya. Saya tidak pernah bermaksud untuk memperkecilkan usaha Anwar atau kerajaannya,” kata Muslim yang seterusnya memuji komitmen Anwar. Oh ya… Muslim juga mengakui Anwar ada “bercakap dengan kepimpinan Hamas dan menyatakan solidariti dengan Palestin”.

Namun, pada pandangan saya mungkin Malaysia boleh melakukan lebih lagi dalam isu konflik Palestin-Israel. Mungkin Anwar dengan sokongan OIC boleh menjadi “negotiator” seperti apa yang Presiden Indonesia Joko Widodo lakukan tidak lama dahulu berhubung perang Rusia-Ukraine. Anwar ada “credential” untuk berbuat demikian. Mungkin PAS yang dikatakan ada “connection” dengan pihak di Timur Tengah boleh membantu.

Berbalik kepada kita si rakyat jelata. Teruskan lakukan apa yang sedang dilakukan. Dengan tenang dan berhemat. Jangan dibuat perkara bukan-bukan. Seperti apa dilakukan terhadap Nurul Ain wanita Malaysia yang terkandas di Gaza bersama suaminya warga Palestin.

Menurut Malay Mail, beliau kerap mendapat panggilan telefon daripada warga Malaysia yang “tidak sensitif” yang mahu dengar dentuman bom. Nurul Ain merayu perbuatan itu dihentikan.

Banyak lagi yang bukan-bukan. Antaranya membabitkan rangkaian makanan segera McDonald’s. Mesti diingat McD Israel yang memberi makanan percuma kepada tentera Israel tidak sama dengan McD Malaysia.

Ada “posting” di Facebook yang harus diperhati berbunyi: “Kita kutuk Israel. Kita doa Allah laknat depa. Tapi jangan pula pi maki budak-budak kerja McD jerkah depa suruh berhenti kerja.

“Jangan merapu, kalau depa berhenti kerja hampa nak bagi depa makan ka? Lawan la dengan cara yang betul.” - FMT

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.