`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, December 21, 2012

Sultan yang akan pilih MB, bukan lagi Najib?


Pendokong UMNO

Semua menteri besar (MB) negeri-negeri yang dimenangi Barisan Nasional (BN) pada PRU-13 akan ditentukan oleh sultan negeri masing-masing dan bukan lagi di bawah kuasa Perdana Menteri. Wow... Itu laporan yang baru aku terima.


Seorang sahabat yang juga orang kuat politik di Terengganu memaklumkan aku bahawa Najib tidak mahu mengulangi kesilapan yang dilakukan oleh Pak Lah Badawi sehingga berlaku kekecohan pelantikan MB di Terengganu dan Perlis dengan mengambil langkah menyerahkan kepada istana untuk memutuskan siapa yang akan mengetuai pentadbiran negeri masing-masing.

Sepengetahuannya, Najib sudah pun bertemu dengan semua sultan di negeri-negeri untuk mendapatkan nama-nama calon MB yang sudah dipilih. Sama ada mereka ini MB sedia ada, calon baru dari kalangan wakil rakyat sedia ada atau calon baru yang fresh dan belum bertanding sebelum ini tidaklah dapat dipastikan. Itu semua bergantung kepada kehendak sultan.

Lalu aku cuba korek rahsia tentang nasib Ahmad Said di Terengganu sama ada menjadi "pilihan" Sultan Mizan lagi kali ini selepas pada 2008 dia mendakwa mendapat perkenan tuanku untuk mengambil alih pentadbiran negeri yang kaya dengan petrolium itu daripada Idris Jusoh.

Sahabat aku enggan mengulas. Dia tidak mengiyakan, tidak juga menafikan.

Tapi bila aku tanya macam mana hubungan Ahmad Said dengan Idris, dia kata... "macam itu jugaklah..." Bila aku kata elok dua-duanya Najib spike, dan lantik orang baru sebagai MB, sahabat aku menyokong. "Itulah jalan terbaik!" katanya heee...

Itulah yang tuanku mahukan, bukan? Heee... sahabat aku tersengih!

Dan berdasarkan maklumat, pemerhatian dan ramalan aku, antara negeri yang bakal mendapat MB yang baru pada PRU-13 nanti.

Jadi sesiapa yang bercita-cita besar nak jadi MB tu, himpit-himpitlah sultan di negeri masing-masing, termasuk juga kalangan pemimpin UMNO Selangor! Hee....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.