`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, January 25, 2013

YONG AMONG SAPP TOP BRASS QUIZZED BY COPS




KOTA KINABALU: Sabah Progressive Party (SAPP) President Datuk Seri Yong Teck Lee were among six SAPP leaders summoned by police here on Tuesday in connection with a peaceful gathering on Dec 9 last year.

The gathering called on the government to ensure safety of locals following the killing of a schoolgirl in December.
The other five are Secretary General Datuk Richard Yong, Wanita Chief cum Luyang Assemblywoman Melanie Chia, Youth Chief Edward Dagul, Kota Kinabalu Zone Youth Chief John Stephen and Supreme Council Member Stephan Gaimin.

Information Chief Chong Pit Fah said police recorded statements after one and a half hour interviews between 10am and 11.30am.

However, Gaimin was unable to attend.

He added that SAPP leaders gave full cooperation to the police during the entire course of interviews.

He said the peaceful gathering which was held in front of the RHB Bank at Gaya Street, here, on Dec 9, 2012 also called on the government to ensure justice ib the case as well to the family of the murder victim.

He added the gathering also called on the government to address the perennial problems of the huge presence of illegal immigrants in Sabah.

The murder victim was Norikoh Saliwah, 16, whose body was found at the roadside of Kg.Ranau in Kota Marudu on Nov 25, 2012.

A suspect, Amir Ali Khan Nawatay, 40, hailing from Buner, Pakistan, is now awaiting trial for causing her death.

Chong added that this was the second time SAPP leaders were summoned after holding peaceful gathering calling on the government to practice fairness to the people of Sabah.

He said last year more than 11 SAPP leaders were summoned by the police following a peaceful gathering at the Chong Thain Vun Park on Aug 31.

According to him, the gathering themed Sabah Merdeka 49 years, was to remind the people that Malaysia was formed in 1963 and not 1957. (DE)

24 comments:

  1. SAPP SUKA AMBIL KESEMPATAN DISEBALIK PENDERITAAN ORANG LAIN

    ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Murni sungguh hati ahli-ahli SAPP sehingga sanggup menganjurkan kempen kesedaran dan keselamatan khas untuk rakyat Sabah sebaik berlaku kes pembunuhan yang melibatkan anak jati Sabah. Mana lagi kita mahu cari parti politik yang memiliki sikap ambil berat terhadap keselamatan rakyat Sabah seperti SAPP?

    ReplyDelete
  2. ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Tidak ada parti politik di Malaysia setakat ini yang sanggup mendahului siasatan pihak polis semata-mata mahu menunjukkan kemurnian hati pemimpin-pemimpinnya. Tidak ada parti politik di Malaysia setakat ini yang berkobar-kobar semangatnya mahu memperjuangkan isu-isu keselamatan sebaik tragedi itu berlaku.

    ReplyDelete
  3. ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Saya memuji, menghormati dan menghargai "keikhlasan" SAPP dalam memperjuangkan isu-isu keselamatan rakyat di negeri ini. Tapi untuk bersetuju bahawa SAPP BUKAN mengambil kesempatan, amat jauh terlintas di fikiran saya.

    ReplyDelete
  4. ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Bagaimana dengan kes-kes pembunuhan di Sabah yang lain? kenapa tidak ada seorangpun dari pemimpin-pemimpin SAPP yang sudi mengibarkan banner atau menganjurkan perarakan bagi memperingati atau untuk mendapatkan keadilan kepada mangsa? Ikhlas sangatkah perjuangan mereka apabila kes "tertentu" sahaja yang mereka bangkitkan untuk tatapan rakyat Sabah?

    ReplyDelete
  5. ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Sikap SAPP mengkontroversikan tragedi yang menyayat hati ini menunjukkan seolah-olah hanya satu kes pembunuhan sahaja yang berlaku di Sabah sepanjang tahun ini.

    ReplyDelete
  6. ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Sepatutnya Yong Teck Lee yang sebelum ini pernah disaman oleh Harris kerana mempolitikkan tragedi "Double Six" tampil menasihatkan ahli-ahlinya supaya tidak mengikut jejak langkah beliau serta belajar untuk menghormati keluarga mangsa yang masih dalam "kejutan" agar tidak mengganggu ketenteraman keluarga berkenaan.

    ReplyDelete
  7. ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Ketika pihak polis sibuk menjalankan siasatan, disitu jugalah ahli-ahli SAPP sibuk menaikkan banner dan berarak konon untuk memperjuangkan keadilan kepada mangsa pembunuhan. Seolah-olah tidak wujud polis di negeri ini, atau seolah-olah pihak polis tidak menjalankan tanggungjawab mereka.

    ReplyDelete
  8. ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Kalaupun ahli-ahli SAPP tidak mampu menyembunyikan sikap "tanggungjawab" mereka ekoran Pilihanraya Umum semakin hampir, mereka masih boleh memainkan peranan mereka tanpa perlu menjadikan kes ini sebagai modal untuk mendapatkan sokongan politik.

    ReplyDelete
  9. ADA BANYAK KES PEMBUNUHAN DI NEGARA INI, KENAPA SAPP TIDAK ANJURKAN PERHIMPUNAN AMAN SETIAP KALI ADA KES BUNUH?

    Cukuplah SAPP bekerjasama dengan pihak polis supaya si pembunuh dapat diberkas secepat mungkin atau mungkin membantu keluarga mangsa samada dalam bentuk kewangan atau sokongan moral.

    ReplyDelete
  10. MEMANG PATUTLAH SAPP DISAMAN.. RASANYA YONG TECK LEE TIDAK ADA MASALAH UNTUK MEMBAYAR SAMAN MEMANDANGKAN BELIAU SUDAH TERLALU KAYA SELEPAS BERJAYA MEROMPAK HARTA RAKYAT SABAH KETIKA BELIAU MENDUDUKI KERUSI KETUA MENTERI SABAH DULU..

    ReplyDelete
  11. SAPP cuba menarik perhatian sahaja.

    ReplyDelete
  12. Chong added that this was the second time SAPP leaders were summoned after holding peaceful gathering calling on the government to practice fairness to the people of Sabah.

    Kami mengharapkan isu ini ditanggani dengan hati yang tenang.

    ReplyDelete
  13. Keselamatan ahrus diutamakan. Jangan bertindak selepas berlakunya kecederaan atau kematian.

    ReplyDelete
  14. Seksyen 27 Akta Polis (Akta 334) dengan jelas mencatat mana-mana orang yang hendak mengadakan perhimpunan atau perjumpaan atau membentuk satu perarakan di mana-mana tempat awam perlu memohon lesen (permit) kepada polis.

    ReplyDelete
  15. Setiap rakyat Malaysia menyedari permainan politik pembangkang. Perhimpunan haram pertama pada hujung 2007 adalah untuk tujuan politik kerana dilakukan beberapa bulan sebelum PRU-12.

    ReplyDelete
  16. Perhimpunan haram kali ini juga mempunyai kecenderungan sama.PRU yang sudah semakin dekat sekaligus membuatkan ada parti politik memperalatkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk meraih keuntungan politik yang amat besar.

    ReplyDelete
  17. Penganjur perhimpunan haram ini juga nyata sengaja memberi persepsi bahawa demonstrasi 9 Julai 2011 diadakan secara aman dan tidak salah kerana ia dibolehkan di Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

    ReplyDelete
  18. Tetapi rakyat tidak dijelaskan bahawa kebebasan untuk berhimpun ini sebenarnya bersyarat dan perlu mematuhi peraturan serta undang-undang seperti yang diperuntukkan di bawah Perkara 10 Fasal 2(B) Perlembagaan Persekutuan – hak untuk berhimpun boleh disekat sekiranya ia akan menjejaskan keselamatan serta ketenteraman awam.

    ReplyDelete
  19. Orang ramai juga tidak mengetahui bahawa wujud konspirasi antara NGO dan parti politik untuk mengadakan perhimpunan ini dengan menggunakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai alasan untuk meneruskan kempen kebencian kepada parti pemerintah.

    ReplyDelete
  20. Walaupun penganjur perhimpunan haram ini cuba menggambarkan kepada rakyat dan pihak berkuasa bahawa ia adalah untuk kepentingan rakyat, tetapi tidak ada siapa boleh menolak hakikat bahawa perancang utamanya adalah pemimpin parti pembangkang dan semua tuntutan bermotifkan politik.

    ReplyDelete
  21. “Dan paling jelas pentas ceramah politik digunakan untuk menghasut orang ramai bagi menyertai perhimpunan ini. Perhimpunan haram ini hanya helah pembangkang yang berselindung di sebalik nama NGO untuk meraihkan keuntungan politik menjelang PRU-13.

    ReplyDelete
  22. “Mereka juga sanggup memberi interpretasi yang salah berhubung hak untuk berhimpun dengan hanya memetik perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, sedangkan peruntukan itu bukan bersifat total kerana ia tertakluk kepada sekatan yang diluluskan Parlimen sendiri,” kata pakar undang-undang.

    ReplyDelete
  23. “Lebih buruk, demonstrasi jalanan ini bukan saja menjadi ancaman kepada keselamatan negara, bahkan ancaman kepada amalan demokrasi yang menjadi tonggak kekuatan dan keharmonian Malaysia selama ini.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.