`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Sunday, May 26, 2013

PENYOKONG BN BEAUFORT TERKILAN



Oleh : ABDUL BAKAR ESAH
BEAUFORT: Penyokong Barisan Nasional (BN) di sini melahirkan rasa kecewa mereka apabila Ahli Parlimen Beaufort, Datuk Azizah Mohd Dun hanya dilantik sebagai Timbalan Menteri di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) dalam Jemaah Menteri Persekutuan yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 15 Mei lalu.

Ketua Cawangan Umno Beaufort Jaya 1, Sulong Majid, berkata keseluruhan penyokong BN tertamanya jentera pilihanraya bagi Parlimen Beaufort berasa terkilan dan tidak berpuas hati dengan keputusan pucuk pimpinan BN yang tidak menyenaraikan Azizah sebagai Menteri Penuh.
Beliau berkata, sebelum ini pemimpin atasan BN sering membayangkan satu harapan yang besar kepada masyarakat di sini pada majlis-majlis yang diadakan sebelum dan semasa kempen pilihanraya ke-13 (PRU-13) itu tidak ditepati.

“Kita berasa amat kecewa dan saya yakin lebih 90 peratus pengundi BN juga tidak berpuas hati. Kami dijanjikan harapan yang besar sekiranya Datuk Azizah berjaya menumbangkan Datuk Seri Panglima Lajim Ukin.

“Saya masih ingat janji pemimpin BN Negeri ketika berucap di hadapan di hadapan puluhan ribu penyokong BN di padang Pekan Beaufort semasa lawatan Perdana Menteri ke Daerah Beaufort pada 14 Februari lalu.

“Di samping itu, semasa kempen pilihanraya di Kg Bundu Kuala Penyu, Ketua Pergerakan Wanita Umno, Datuk Shahrizat Abd Jalil juga membayangkan Azizah akan dilantik sebagai menteri penuh jika memenangi kawasan yang ditandinginya.

“Namun janji-janji itu kini tidak menjadi kenyataan. Penyokong kecewa dan marah kerana undi mereka tidak dihargai, malah berasa dipermainkan dengan janji kosong, ” katanya kepada media di sini, semalam.

Beliau yang juga Setiusaha Pusat Daerah Mengundi (PDM) Bandar Beaufort berkata Azizah sepatutnya diberi keutamaan untuk menyandang jawatan menteri penuh berdasarkan beliau adalah satu-satunya Exco Wanita Umno yang bertanding bagi kerusi Parlimen dan mendapat kemenangan di kawasan panas.

“Beliau juga merupakan pemimpin yang berpengalaman, berkelibar dan taat setia kepada parti di mana sehingga kini kira-kira 30 tahun bersama BN. Dan beliau juga adalah salah seorang pemimpin yang terlibat secara langsung membawa Umno ke negeri ini,” katanya sambil berharap pucuk pimpinan BN mengkaji semula barisan kebinet baru yang menimbulkan rasa tidak puas hati pelbagai pihak.

“Saya berpendapat satu rombakan kecil perlu dilakukan dalam kebinet ini kerana ianya juga menimbulkan rasa tidak puas hati daripada banyak pihak,” katanya.

Ketua Cawangan Umno Ketua Umno Cawangan Kg Bakalau, Moksin Ayub yang menyokong penuh kenyataan Sulong pula berkata Azizah mempunyai pengalaman untuk mentadbir sesebuah kementerian berdasarkan pengalaman beliau sebelum ini.

“Beliau pernah menjawat jawatan Timbalan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Malaysia pada tahun 2004 hingga 2008 dan menjawat Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Sabah pada tahun 2008 hingga 2013. Justeru saya berpendapat beliaulah yang paling layak untuk menerajui KPWKM itu,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Parti Gerakan Bahagian Beaufort, Lee Koon Sing @ Robert Lee pula berkata Azizah adalah pemimpin BN yang mempunyai komitmen yang tinggi dalam menunaikan tanggung jawabnya membela rakyat.

“Beliau adalah pemimpin yang bekerja kuat dan sering turun padang untuk mendengar denyut nadi rakyat. Dan sebagai pemimpin dalam komponen BN kami (pemimpin akar umbi BN) sering diingatkan agar sentiasa berusaha menyelesaikan masalah rakyat. Saya berasa sumbangan beliau akan lebih bermakna sekiranya diberi jawatan menteri penuh,” katanya.

Ketua Bahagian Parti Bersatu Sabah (PBS) Bahagian Klias, Jaimis Digi yang sebelum ini turut berharap Azizah dilantik sebagai menteri penuh turut meluahkan kekecewaannya.

“Selepas bekerja kuat bersama-sama barisan kepimpinan parti BN di sini kita akhirnya mendapat kemenangan di Parlimen Beaufort yang menjadi kawasan panas dan selepas itu kita amat berharap Datuk Azizah diberi ruang untuk menerajui sebuah kementerian. Tapi kini harapan itu berkecai,” katanya.

Ketua Umno Cawangan Kg Cina, Lim Sin Kok pula berkata rasionalnya pucuk pimpinan BN wajar membalas segala jasa dan bakti Azizah sebagai calon BN yang berjaya menumbangkan Lajim di kawasan yang menjadi tumpuan pada PRU-13 yang lalu.

“Bukan calang-calang calon yang boleh menumpaskan Lajim tetapi Datuk Azizah telah berjaya memenuhi misi dan harapan BN untuk mengalahkan Lajim. Sehubungan itu saya berpendapat beliau wajar diberi kedudukan yang lebih dalam kabinet sebagai menghargai sumbangan beliau kepada BN dan juga sebagai penghormatan kepada semua pengundi dan penyokong beliau,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.