`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, May 31, 2013

KENA TIPULAH SAMPAI BILA-BILA

Baiki sistem pilihan raya tindakan bunuh diri BN




Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka tidak akan melakukan pembaikan sistem pilihan raya kerana tindakan itu adalah tindakan bunuh diri kepada BN, demikian menurut satu analisis Reuters. 
Perkara itu diakui oleh Bersih yang menyifatkan reformasi sistem pilihan raya yang dilakukan sama sekali tidak memadai.

Dengan keadaan sedemikian, badan itu terus enggan mengiktiraf keputusan pilihan raya umum ke-13 baru-baru ini sehinggalah ia memastikan kesahihan ratusan tuduhan penipuan pilihan raya di dalam "tribunal rakyat".
 
Badan itu juga baru-baru ini membangkitkan tentang wujudnya pengundi berumur 120 tahun dalam daftar pemilih dan ada premis yang digunakan oleh ratusan pengundi sebagai alamat mereka.

Lebih memberi kesan dari penipuan pilihan raya, kata Reuters, ialah sempadan kawasan pilihan raya yang dimanipulasikan sejak bertahun-tahun lalu untuk memanfaatkan BN.
 
Kawasan pilihan raya yang majoriti pengundinya dilihat memihak kepada pembangkang mempunyai jumlah pengundi begitu besar, ada yang sehingga sembilan kali ganda berbanding kawasan pilihan raya yang majoriti pengundinya memihak kepada BN.
 
Sebab itulah, menurut agensi berita itu, walaupun Pakatan Rakyat mendapat 51 peratus dari keseluruhan jumlah undi, ia hanya memenangi 89 kerusi sahaja dari 222 kerusi Parlimen.

"Najib menang kerana pembahagian kawasan pilihan raya yang tidak seimbang dan bukannya kerana polisi memerangi rasuah atau reformasi ekonomi kerana pengundi-pengundi merasa beliau tidak ikhlas," Reuters memetik Ooi Kee Beng, timbalan pengarah Institute of Southeast Asian Studies yang berpangkalan di Singapura. 

Dengan latar belakang sedemikian, keputusan pilihan raya itu akan mengakibatkan krisis legitimasi atau keabsahan yang berpanjangan kepada Najib dan pemerintahan BN yang telah berlarutan begitu lama.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.