`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Thursday, July 25, 2013

Kenapa Wan Ahmad SPR Naik Kereta Rasmi K'jaan Terengganu?

Kereta ditahan, Timbalan Pengerusi SPR trauma - Bernama

Lebih 100 penyokong parti PAS bertindak menahan kereta yang dinaiki Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang membuat tinjauan di pusat mengundi Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu di Kuala Besut hari ini.

Mereka yang berkumpul di hadapan pintu pagar sekolah itu dengan membawa poster dan bendera parti, difahamkan bertindak demikian kerana menganggap ada pihak luar cuba mencampuri urusan pengundian memandangkan kereta yang dinaiki Wan Ahmad dan anggota SPR tidak mempunyai logo suruhanjaya.

Ketika diminta mengulas kejadian itu, Wan Ahmad berkata mereka menggunakan kereta kerajaan negeri Terengganu termasuk milik Majlis Daerah Besut kerana kenderaan SPR tidak dibawa ke Kuala Besut.

"Kereta yang digunakan tidak mempunyai logo SPR kerana ia bukan kereta rasmi suruhanjaya dan penumpang juga tidak dapat dilihat dari luar kerana cermin kereta itu gelap.

"Mereka turut tidak mempercayai polis yang cuba menjelaskan bahawa kereta itu membawa saya dan anggota SPR, sebaliknya terus mengerumuni kereta.

"Tetapi saya bernasib baik ada beberapa pemimpin parti itu kenal dan sedar saya berada di dalam kereta kemudiannya menenangkan penyokong tersebut," katanya yang turut melahirkan rasa kesal terhadap kejadian berkenaan.

Sementara itu, Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan yang berada di situ untuk berjumpa dengan penyokong parti, berkata kejadian berkenaan tidak sepatutnya berlaku.

"Saya juga berpendapat kekecohan itu dilakukan oleh penyokong luar kerana penduduk Kuala Besut masih mempunyai sifat menghormati pemimpin atau tetamu yang berkunjung ke sini," katanya.

Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Kuala Besut diadakan ekoran kematian penyandangnya Dr A Rahman Mokhtar pada 26 Jun lalu akibat kanser paru-paru.

Pilihan raya itu menyaksikan pertembungan calon Barisan Nasional (BN) Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman dan calon PAS Endot@Azlan Yusof. - Bernama

Ulasan GB

Adalah tidak wajar dan tidak patut bagi seorang anggota SPR menggunakan kereta rasmi kerajaan negeri Terengganu - kerana ia memberi satu persepsi negatif wujud perancangan dan pakatan di antara SPR dan kerajaan BN Terengganu.

Dari segi undang-undang mungkin tidak salah seorang penjawat awam menaiki kereta rasmi sesebuah kerajaan negeri, tetapi selaku anggota SPR yang sepatutnya bebas dan berkecuali, perbuatan Wan Ahmad itu tidak beretika dan tidak wajar dilakukan.

GB bukan mempertahan tindakan ahli-ahli PAS yang menahan kereta yang dinaiki Wan Ahmad itu, tetapi kebenarannya: Wan Ahmad tidak sepatutnya dan amat tidak beretika bertindak menggunakan kereta tanpa logo SPR. Sedangkan berjuta peruntukan diberikan kepada SPR, nak bawa kereta SPR ke Kuala Besut pun tak boleh?

Apatah lagi Wan Ahmad, anak kelahiran Terengganu yang sebelum ini pun telah diragui peranannya semasa PRU12 (2004) ketika mana di pilihanraya itu, Wan Ahmad dilaporkan sentiasa kelihatan di Wisma Persekutuan (dimana terletaknya pejabat JPN) dan tiba-tiba BN berjaya merampas Terengganu dari tangan PAS pada PRU itu. Kita tidak menuduh sembarangan, tetapi kebenaran itu tetap kebenaran sekalipun terlindung ia dengan kebatilan.

Sepatutnya Wan Ahmad, sebagai anak Terengganu, awal-awal lagi tidak boleh dibenarkan melakukan sebarang kerja semasa PRK Kuala Besut bagi mengelakkan prejudis dan subjudis, tetapi Pakatan Rakyat tidak berbuat apa-apa untuk menghalang beliau. Maka bebaslah beliau untuk melakukan apa saja di atas nama Timbalan pengerusi SPR.

Sekalipun perhimpunan besar-besaran BERSIH dan Black 505 telah dilakukan oleh rakyat yang menuntut anggota SPR itu meletakkan jawatannya, nampaknya sehingga ke hari ini tiada tanda-tanda mereka akan melakukannya, malah bertambah galak untuk terus bersuara mendabik dada memperkecilkan suara rakyat yang ramai itu kerana mendapat sokongan kuat dari PM.

Tidak mengapa, hukum kebenaran dan keadilan akan tetap sampai juga nanti, paling akhir pun mereka tidak mampu menongkat langit dan "mati" itu akan tetap tiba juga. Tolaklah "kematian" itu nanti jika anda betul-betul amat berkuasa!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.