`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, May 13, 2015

CURI DUIT ATM JADI KOTOR BNM.


 KAKITANGAN BNM, Nor Aimah Mohd Nor menunjukkan contoh wang rosak menggunakan kaedah teknologi dakwat-noda berwarna. 

Kuala Lumpur: Bank Negara Malaysia (BNM) memperkenalkan Teknologi Hakisan Dakwat iaitu kaedah mengotorkan wang kertas di dalam mesin pengeluaran wang automatik (ATM) yang cuba dirosakkan atau dirompak bagi menghalang ia digunakan semula.

Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia Datuk Muhammad Ibrahim berkata, dakwat itu akan mengotorkan wang kertas pada pelbagai sudut dan kesannya tidak boleh dihilangkan, sekali gus menjadikan wang terbabit tidak sah penggunaannya.

“Wang yang dirosakkan ini akan memudahkan pihak berkuasa mengesan dan menjalankan siasatan terhadap sebarang cubaan merosak atau merompak mesin ATM serta pada masa sama, pemilik wang iaitu pihak bank boleh menukarkannya kepada wang baru di BNM,” katanya ketika melancarkan teknologi itu, di sini, semalam.

Beliau berkata, pengenalan Teknologi Hakisan Dakwat yang dibangunkan syarikat Perancis, Oberthur Cash Protection itu diharap mampu meningkatkan tahap keselamatan sistem kewangan di negara ini melalui penggunaan ciri-ciri keselamatan berteknologi tinggi di mesin ATM dan wang kertas tempatan.

“BNM akan menjalankan pelbagai kempen bagi mempromosikan lagi perkembangan teknologi ini dan mendidik masyarakat dengan menekankan memiliki wang kertas yang mempunyai kesan dakwat hasil rompakan adalah satu kesalahan,” katanya. Sumber Metro

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.