`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Saturday, August 8, 2015

Sharir Samad jawab soalan anak Khalid Nordin

Pengerusi BNBBC memberikan jawapan ringkas terhadap soalan yang dibangkitkan berhubung dana derma ke dalam akaun Perdana Menteri
Khalid-Nordin,-Sharir-Samad
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Samad menjawab 15 soalan yang bangkitkan Ahli Parlimen Belia Malaysia, Akmal Saufi Mohamad Khaled.
Ia berhubung dana yang dikaitkan dengan derma ke dalam akaun Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.
Berdasarkan portal bnbbc.my, Shahrir yang juga Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) menjawab bermula daripada soalan paling akhir yang dibangkitkan anak kepada Menteri Besar Johor itu.
Bagaimanapun, dalam laporannya, Utusan Malaysia Online mengolah berdasarkan soalan yang dibangkitkan.
1 Ketika Perdana Menteri me­ne­rima dana sejumlah RM2.6 bilion, adakah Datuk Seri sedia maklum sejumlah wang telah memasuki akaun Datuk Seri?
Bukan sahaja Perdana Menteri tahu tapi Bank Negara pun tahu.
2 Apakah bukti duit tersebut merupakan derma dan bukan duit berkaitan 1MDB mahupun pihak yang mempunyai transaksi berkaitan 1MDB?
Penyiasatan telah dijalankan. 1MDB pernah menafikan ada duitnya yang dimasukkan ke dalam akaun dana politik Perdana Menteri, Presiden UMNO ataupun Pengerusi Barisan Nasional (BN).
3 Adakah sumbangan tersebut merupakan sumbangan kepada kerajaan dan adakah untuk UMNO atau tujuan peribadi?
Untuk politik, iaitu UMNO dan BN.
4 Jika duit tersebut adalah sumbangan buat UMNO, adakah kepemimpinan UMNO terutama­nya Majlis Tertinggi mengetahui tentang derma itu?
Selama saya dalam Majlis Ter­tinggi UMNO atau Jawatankuasa Perhubungan UMNO ne­geri, soal derma tidak pernah dibangkit atau didedahkan kepada ahli-ahli Majlis Tertinggi dan perhubungan negeri.
5 Jika Majlis Tertinggi UMNO tidak mengetahui, adakah ini bermaksud UMNO tidak akan mengetahui kewujudannya jika Datuk Seri tidak memaklumkan kewujudannya?
Sama seperti jawapan bagi soalan keempat.
6 Bilakah Datuk Seri bercadang untuk memaklumkan kepada Majlis Tertinggi jika tidak didedahkan kepada Majlis Ter­tinggi?
Sama seperti jawapan bagi soalan keempat.
7 Andai kata derma tersebut merupakan derma peribadi kepada Datuk Seri dan bukan kepada UMNO, adakah Datuk Seri menerimanya ketika memegang jawatan sebagai salah seorang ahli jemaah menteri?
Perdana Menteri sudah me­nyatakan derma itu bukan untuk peribadi.
8 Bolehkah seorang menteri, Timbalan Perdana Menteri atau Perdana Menteri menerima derma apabila sedang memegang jawatan di dalam kerajaan?
Adakah Menteri Besar dilarang mencari dana politik?
9 Adakah duit derma tersebut perlu diisytiharkan kepada rakyat dan ahli Kabinet yang lain?
Sejak bila derma politik dan dana politik perlu didedah kepada semua pihak. Namun, keadaan ini boleh diubah dengan undang-undang supaya dana politik harus telus. Buat masa ini, tidak ada undang-undang lagi. Saya sokong diadakan kerangka undang-undang untuk dana politik sesuai dengan transformasi yang dicadangkan di bawah program transformasi kerajaan.
10 Adakah Gabenor Bank Negara dan cendekiawannya sedar akan pergerakan duit sejumlah RM2.6 bilion ke dalam negara?
Tentulah Bank Negara sedar dan tahu tentang pergerakan duit ini.
11 Adakah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) sedar mengenai sejumlah duit yang telah diterima Datuk Seri?
LHDN tentunya sedar kerana penderma tidak dikecualikan dari cukai pendapatan tetapi penerima tidak kena bayar cukai ke atas derma yang diterima.
12 Jika ya, adakah Datuk Seri telah membayar sebarang cukai pendapatan berdasarkan nilai duit tersebut?
Sama seperti jawapan bagi soalan ke-11
13 Adakah seorang Perdana Menteri boleh mendapat penge­cualian cukai?
Elaun menteri, Perdana Menteri dan menteri besar tidak dikecualikan daripada cukai, yang dikecualikan cukai pendapatan ialah elaun wakil rakyat sahaja.
14 Jika Datuk Seri Najib mendapat pengecualian cukai, adakah pengecualian tersebut kepada gaji Perdana Menteri atau apa saja derma yang di­terima beliau?
Derma politik tidak dikenakan cukai tetapi penderma tidak dikecualikan dari cukai. Hanya selepas 1 April 2015, derma lebih dari RM500,000 dikenakan cukai barang dan perkhidmatan (GST) tetapi tidak jelas sama ada derma politik dikecualikan.
15 Jika derma tersebut adalah bagi tujuan kerajaan, mengapa Kementerian Kewangan tidak mengetahui kewujudannya?
Tidak ada siapa pun yang me­ngatakan derma itu untuk tujuan kerajaan. Jadi tidak timbul soalan ini.

1 comment:

  1. Salam mullah qadammullah..saya ingin bertanya saudagar manakah yg sanggup menderma sebanyak itu kepada rm2.6 billion..presepi rakyat katakan benda ini adalah salah disisi agama dan undang-undang apabila seseorang itu masih menjawat jawatan penting didalam kerajaan..sedangkan najib and the gang menyangkal mengatakan tiada timba balas dari perkara derma itu...jangan nanti negara tergadai..saya ingin bertanya menteri-menteri kabinet diberikan keistimewaan bercuti ke luar negara dan segala perbelanjaan ditanggung oleh rakyat..adakah perkara ini patut atau tidak sedangkan rakyat hidup kais pagi makan pagi..timbul perkara 1mdb di semua corong media sosial...kecoh nya perlucutan jawatan tpm oleh perdana menteri dan menteri kabinet..serta rombakan kabinet..perlucutan jawatan peguam negara..terbakarnya sebahagian bangunan bukit aman.dan timbul nya berita terjumpanya sisa bangkai pesawat mh370..kekecohan dpp sprm di ambil tindakan serta beberapa pegawai kanan pasukan sprm kononnya didakwa telah membocorkan maklumat siasatan...dan petugas khas penyisat 1mdb di angkat sebagai timbalan menteri dan menteri kabinet..kami rakyat amat berasa perkara ini sudah dirancang dgn rapinya..terus terang saya katakan rakyat memang sudah menolak najib sebagai p.menteri..dan kini najib memerintah hanya dgn mengunakan kuasa vetonya utk membuat sesuatu keputusan dan di sokong oleh penyokongnya..yang takut hilang jawatan didalam kerajaan jika tidak menyokong beliau..sudahlah kerajaan ini nampak merapu mcm mana setiap projek yg dikeluarkan oleh kerajaan boleh siap sepenuhnya dan cantik dan harga asal sesuatu tender itu boleh melambung tinggi dari harga bidaan asal inilah kisah ya kononya sumbangan utk parti politik..dalam hukum allah swt salah tetap salah haram tetap haram dan tidak boleh dipinda ingatlah wahai najib dan kabinetnya saya yakin malaysia ini akan hancur oleh kerana mereka ini yg merosakkan negara mereka ini dan rakyat jadi mangsa...ingatlah janji-janji allah itu benar

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.