`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Saturday, March 18, 2017

Tak masuk akal debat Dr M-Nazri perlu permit, kata peguam

Eric-Paulsen-mahathir-nazri© Provided by MToday News Sdn Bhd Eric-Paulsen-mahathir-nazriPETALING JAYA: Seorang peguam hari ini menyifatkan kenyataan polis berhubung penganjur debat Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Nazri Aziz tidak memohon permit sebagai tidak masuk akal.
Pengarah Eksekutif Lawyers For Liberty (LFL), Eric Paulsen menyifatkan tafsiran pemangku Ketua Polis Perak, Datuk Hasnan Hassan mengenai Akta Perhimpunan Aman 2012 sebagai “tidak serius”.
“Bacaan yang betul untuk perhimpunan, kita perlu memberi notis, ini (untuk) perhimpunan di tempat awam. Tetapi, anda nak berhimpun di dewan, anda nak berhimpun di mana-mana tak ada keperluan.
“Tak timbul isu permit sebab rakyat Malaysia boleh berhimpun secara aman di mana-mana. Sekiranya kamu nak berhimpun di tempat awam, kamu hendaklah memberi notis 10 hari, itu sahaja,” katanya ketika dihubungi FMT hari ini.
Hasnan hari ini dilaporkan berkata, polis Perak tidak menerima sebarang permohonan rasmi untuk penganjuran debat antara bekas perdana menteri dengan menteri pelancongan dan kebudayaan di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Sultan Azlan Shah di Kuala Kangsar, pada jam 3 petang 25 Mac ini.
Katanya, ia adalah satu kesalahan di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012, jika debat itu diadakan tanpa kebenaran polis, memandangkan sekolah ialah kawasan larangan di bawah Jadual Pertama Seksyen 3 akta itu.
Eric berkata, setahu beliau, orang ramai yang mahu berhimpun di dewan atau sekolah hanya perlu mendapatkan kebenaran pihak sekolah atau pengurusan dewan dan perkara itu tidak termaktub dalam Akta Perhimpunan Aman.
“Mana ada. Tiada keperluan dalam Akta Perhimpunan Aman,” katanya merujuk perhimpunan dalam dewan atau sekolah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.