`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, August 16, 2017

Bilangan mangsa banjir Sabah tidak berubah

Bilangan penduduk terjejas banjir di Papar kekal 119 orang daripada 45 keluarga yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara di Dewan Penampang Baru, Kimanis.
sabah_banjir_600
KOTA KINABALU: Bilangan penduduk terjejas banjir di Papar kekal 119 orang daripada 45 keluarga yang ditempatkan di sebuah pusat pemindahan sementara di Dewan Penampang Baru, Kimanis, pagi ini.
Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Sabah Kol Mulliadi Al-Hamdi Ladin berkata 87 mangsa daripada 36 keluarga dari Kampung Penampang Baru; 5 mangsa daripada 3 keluarga dari Kampung Lingan Baru; dan 27 mangsa daripada 6 keluarga dari Kampung Mendugi.
“Keadaan cuaca ketika ini mendung dan arah aliran air menurun,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Mulliadi berkata pemantauan dilakukan pihaknya mendapati kawasan kampung terjejas banjir sudah beransur pulih dan jika cuaca tidak hujan dan rumah mangsa selamat didiami, semua mangsa akan dibenarkan pulang ke rumah masing-masing.
“Cadangan bagi penutupan pusat pemindahan dan penghantaran semua mangsa balik ke rumah masing-masing akan dimajukan kepada pengerusi jawatankuasa bencana alam daerah Papar,” katanya.
Menurutnya, 6 kampung di Papar terjejas banjir ialah Kampung Penampang Baru, Kampung Belatik, Kampung Daingin, Kampung Batu 14 Ulu Kimanis, Kampung Lingan Baru dan Kampung Mendugi.
Bagaimanapun 2 jalan yang dinaiki air sebelum ini iaitu jalan Kampung Penampang Baru dan jalan Kampung Daingin sudah kembali pulih, katanya. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.