`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Sunday, November 17, 2019

Kementerian mohon tambah 10,000 kakitangan hospital, klinik tingkat khidmat, atasi tekanan

Timbalan Menteri Kesihatan Lee Boon Chye berkata, jumlah pengambilan kakitangan perubatan sebelum ini dihadkan walaupun wujud hospital, klinik dan perkhidmatan kesihatan baru. (Gambar Bernama)
IPOH: Kementerian Kesihatan telah mengemukakan permohonan penambahan sebanyak 10,675 jawatan melibatkan kakitangan hospital dan klinik kerajaan di seluruh negara kepada kerajaan persekutuan.
Presiden MMA Dr N Ganabaskaran.
Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata, permohonan itu bagi mengatasi kekurangan jawatan, terutamanya kakitangan perubatan di Jabatan Kecemasan, termasuk doktor, ahli farmasi dan pakar pergigian.
“Kita sudah mengemukakan permohonan penambahan jawatan baru-baru ini dan kita berharap ia dapat diluluskan pada tahun depan agar dapat melegakan sedikit keadaan.
“Kita berharap Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memberi pertimbangan dalam hal ini agar kita boleh mempertingkatkan perkhidmatan kesihatan kepada semua rakyat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program derma darah anjuran ahli Lembaga Pelawat Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh di sebuah pusat membeli belah di sini, hari ini.
Lee berkata, cadangan penambahan jawatan kakitangan perubatan turut menerima maklum balas positif daripada Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) dan beberapa agensi lain.
“Malah semasa saya membentangkan perkara ini di Dewan Rakyat baru-baru ini, ia (permohonan penambahan kakitangan) bukan sahaja dipersetujui oleh ahli Parlimen Pakatan Harapan (PH), tetapi pihak pembangkang,” katanya.
Beliau berkata, sejak beberapa tahun lalu, jumlah pengambilan kakitangan perubatan dihadkan dan tidak dibenarkan walaupun wujud hospital, klinik dan perkhidmatan yang baru.
Katanya, kakitangan sedia ada tidak mencukupi untuk memberikan perkhidmatan yang semakin bertambah, terutamanya ketika jumlah pesakit meningkat pada satu-satu masa, seterusnya memberi tekanan ke atas kakitangan.
“Oleh sebab itu, kita amat berharap sekatan terhadap penambahan kakitangan kerajaan di Kementerian Kesihatan tidak dilakukan supaya penambahan jawatan boleh diteruskan mengikut keperluan,” katanya.
Sebelum ini, Presiden MMA, Dr N Ganabaskaran berkata, situasi kekurangan kakitangan disebabkan sektor perubatan berkembang dengan pembukaan hospital dan klinik baru menyaksikan doktor sedia ada terpaksa bekerja lebih masa, manakala jururawat perlu bertugas dua syif pada waktu bekerja.
Lee semasa sesi penggulungan Rang Undang-undang Perbekalan 2020 peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat pada Selasa lepas berkata, pihaknya berharap kementerian itu dikecualikan daripada dikenakan sekatan terhadap penambahan kakitangan kerajaan. - FMT

2 comments:

  1. In all Govt hospitals, we can see blue band scarf nurses being used as receptionist. These are well trained SRN certified nurses doing registration or issuing queue numbers that STPM or SPM levels can do. Added to the waste of resources, once these SRN nurses completed their task by noon or after lunch, they just sit there doing nothing!!! If new patients walk in, they rejected saying queue number for the day are depleted, please come again next day! These receptionist nurses does nothing else till end of the day. They do not even help any Doctors.

    ReplyDelete
  2. The grand old man wont approve. He already said that malaysia have a too many civil servants.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.