`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Saturday, April 29, 2023

Sarawak guna penyelidik profesional kaji tahap kemiskinan, kata Abang Jo

 

Abang Johari Openg berkata di Sarawak ramai memiliki aset seperti tanah namun dikategorikan sebagai miskin. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Kerajaan Sarawak akan menggunakan khidmat pengkaji profesional untuk menjalankan penyelidikan lebih objektif dan tepat berhubung tahap kemiskinan di negeri itu, kata Premier Abang Johari Openg.

Katanya, kajian tentang taraf kemiskinan di negeri itu bukannya sekadar berdasarkan statistik semata-mata, tetapi melibatkan penyelidikan lebih mendalam memandangkan status miskin digunakan masa kini untuk negeri itu turut melibatkan mereka yang memiliki aset seperti tanah.

“Di Sarawak, ramai yang memiliki aset seperti tanah tetapi masih dikategorikan sebagai miskin,” katanya menurut Bernama ketika menghadiri Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Dewan Undangan Negeri (DUN) Stakan, Kota Samarahan.

Ads by Kiosked

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, hari ini, yang menyatakan tekad kerajaan pimpinannya untuk menoktahkan masalah kemiskinan tegar negara ini khususnya di Sabah, Sarawak, Kelantan, Terengganu dan Kedah.

Abang Johari berkata, beliau sudah berbincang dengan Anwar berhubung hasrat kerajaan Sarawak untuk menjalankan kajian lebih terperinci itu yang dijangka dapat mengemukakan data lebih tepat tahun ini berhubung masalah kemiskinan di Sarawak. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.