`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Tuesday, April 7, 2020

Kuarantin di hotel 5 bintang untuk mereka yang mampu, kata Noor Hisham

Antara hotel yang dinamakan dalam warta kerajaan di bawah Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit ialah Hilton, Shangri-La dan Dorsett.
PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berkata bayaran penginapan di hotel bertaraf 5 bintang perlu ditanggung sendiri penghuninya.
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata hotel ternama itu dipilih Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) di bawah seliaan Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan bukannya KKM.
Katanya, ia bertujuan meningkatkan jumlah dan kapasiti pusat kuarantin sedia ada.
“Jadi penginapan di hotel-hotel (5 bintang) bagi mereka yang mampu,” katanya mengulas mengapa hotel berprestij dipilih sebagai pusat kuarantin jangkitan Covid-19.
Antara hotel yang dinamakan dalam warta kerajaan di bawah Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit ialah Hilton, Shangri-La dan Dorsett.
Terdahulu, Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan hanya menanggung kos bilik dan makanan, terhad kepada RM150 sehari di 45 hotel bertaraf 3 bintang ke atas yang diwartakan sebagai pusat kuarantin.
Bagaimanapun, Timbalan Menteri Kesihatan I, Dr Noor Azmi Ghazali memaklumkan pemilihan hotel untuk kegunaan individu yang perlu dikuarantin dilakukan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (Motac) dan Nadma.
Dalam perkembangan lain, Noor Hisham menasihatkan rakyat Malaysia yang berada di Singapura untuk menunggu selama lagi 2 minggu di negara tersebut sebelum pulang ke tanah air.
Bagaimanapun, jika mereka pulang dan tiba ke pintu masuk negara, mereka akan menjalani ujian saringan jangkitan Covid-19.
Semalam, Ismail Sabri dilaporkan berkata puluhan ribu rakyat yang terkandas di negara tersebut tidak dibenarkan pulang ke negara ini sehingga kedua-dua kerajaan selesai berunding semula mengenai perjanjian awal yang pernah dipersetujui sebelum ini. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.