`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Saturday, October 27, 2012

RCI A MUST FOR RM40 MILLION DONATION



By : DATUK KALAKAU UNTOL.

THE RIGHT and proper thing the government should do is to immidiately establish the formation of Royal Commission of Inquiry to ivestigate the RM40 million donation by an individual to Sabah UMNO.

This is an issue of a great proportion that the only solution to establish the truth behind the said donation is the establishment of an RCI.
This issue is now is being widely debated by members of the public, explanation by various UMNO leaders no longer holds water.

The admission by UMNO that there was indeed donation made tothe party by an individual show a form of corrtion at its core committed by a big organisation and nothing more than Royal Commission of Inquiry can shed the brightest light on the truth behind this donation.

There are a lot of unanswered question posed by various political leaders and the public are anxious to know the actual issues behind this donation and the donor involved.

(NOTE : Kalakau Untol is an Organising Secretary/Chief Propagandist for Angkatan Perubahan Sabah(APS-Sabah Reform Movement)

85 comments:

  1. Pemimpin-pemimpin pembangkang sibuk mempertikaikan hasil siasatan SPRM dan ICAC berkenaan dengan skandal penggubahan wang haram Hong Kong yang sudahpun selesai. Ada yang mempersoalkan kredibiliti SPRM, ada yang membuat laporan polis, ada yang mahu berdebat,,, pendek kata dari hujung rambut ke hujung kaki semuanya hendak dipertikaikan. Namun Bullet ucapkan syabas kepada pemimpin-pemimpin BN kerana mampu menjawab persoalan-persoalan pembangkang dengan jujur, telus dan profesional tanpa perlu menengking wartawan dan tanpa perlu menganjurkan demonstrasi sebagaimana yang kerap dilakukan oleh Anwar Ibrahim bila beliau tidak mampu menjawab soalan wartawan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. skandal rasuah pembangkang tidak ada pula yang minta RCI.. malah tuduhan terhadap Anwar berkenaan dengan akaun rm3 bilion, langsung tidak dipertikaikan pembangkang, malah cukup sekadar Rafizi sorang saja yang buat siasatan..

      Delete
    2. tidak cukup siasatan ICAC, dia minta SPRM siasat.. lepas SPRM, minta pula BNM siasat.. sekarang minta RCI ditubuhkan pula.. entah apa jenis syaitan yang masuk dalam badan pemimpin2 pembangkang hinggakan pembohongan mereka terbongkarpun masih tetap membohong.. perkara yang sudah selesai tu terima saja la..

      Delete
    3. jika Kalakau Untol benar mahu membanteras gejala rasuah, tolong arahkan juga RCI ditubuhkan untuk menyiasat skandal rasuah menteri besar selangor seperti di bawah ini;

      1. Skandal Talamgate yang melibatkan transaksi hampir RM 1 Billion.

      2.Penduduk Selangor juga berhadapan dengan krisis air yang semakin hampir, terbaru Empangan Air Sg Selangor semakin kering dan sekarang hanya mencatat jumlah simpanan air sebanyak 52%, merosot sebanyak 48%.

      3. Skandal Pasir Selangor,

      4. Skandal PKNS,

      5. Skandal Yayasan Selangor,

      6. Skandal UNISEL

      7. Kecuaian pengurusan sampah di Selangor

      8. Rumah urut yang menajdikan Anwar, Khalid dan Ronnie sebagai pelupor industri seks dan rumah urut di Selangor.

      9. Geran Selangorku RM300 juta yang dipegang erat oleh MB juga semakin ketara dipertikaikan oleh rakyat.

      10. Lapuran Ketua Audit Negara sendiri menyatakan bagaimana TAWAS yang dibiayai oleh MBI Incorporated itu telah gagal kerana tidak diurus dengan sempurna.

      11. Janji-janji dalam manifesto pakatan Selangor 2008 bukan lah satu perjanjian

      12. Skandal bas mewah Khalid Ibrahim

      13. Rampas tanah pertanian

      14. Dan lain-lain yang suatu ketika sudah dibentang di DUN Selangor sebanyak 30 isu-isu semua

      jangan pula si Kalakau Untol pura2 buta dan pekak

      Delete
    4. Rasanya tidak ada guna juga RCI ini ditubuhkan untuk perkara ini. Memang beginilah perangai pembangkang sebenarnya.

      Delete
    5. Sebelum ini tidak ada pula mereka ini meminta kes ini disiasat dengan RCI. Sedangkan sudah 4 tahun kes ini berlalu tapi tidak ada pun pihak pembangkang meminta RCI ditubuhkan untuk siasatan.

      Delete
    6. PR cuma meminta SPRM melakukan tanggungjawab membuat siasatan atas kes tersebut. Itu yag PR inginkan sebelum ini. Jadi SPRM telah pun membuat siasatan.

      Delete
    7. Laporan daripada SPRM telah pun menyatakan yang mana Datuk Musa tidak terlibat dalah kes ini.

      Delete
    8. Sekarang SPRM telah membersihkan nama Datuk Musa dengan kes ini.

      Delete
    9. SPRM telah mengatakan daripada report yang telah dibuat atas siasatan telah mengatakan Datuk Musa tidak ada hubungan perniagaan dengan Micheal Chia. Cuma ada pihak yang cuba mengaitkan beliau dalam kes ini.

      Delete
    10. Jadi jangan terpedaya dengan permainan pembangkang untuk memburuk-burukkan pemimpin Sabah ini untuk kepentingan mereka sendiri.

      Delete
    11. Sekarang ini pula isu ini dikitar semula hanya untuk kepentingan mereka sendiri dan bukannya untuk rakyat. Sengaja untuk mencari sokongan.

      Delete
    12. Apa yang pasti tidak ada elemen rasuah dalam tuduhan tersebut. Tidak pernah ada kaitan rasuah dalam hal ini. Cuba rekaan semata-mata mengatakan ini ada unsur rasuah.

      Delete
    13. Kenapa Datuk Nazri Aziz berani mengumumkan perkara ini kalau tidak pasti kebenaran. Tapi disebabkan oleh Datuk Nazri yakin dan penuh dengan bukti menyebabkan beliau berani mengumumkan akan perkara ini.

      Delete
    14. Teruskanlah menyokong parti yang mampu memberikan yang terbaik kepada rakyat Sabah.

      Delete
    15. Inilah PR ini sudah dulu meminta SPRM menyiasat lepas itu sudah bukti keluar tidak pula dapat menerima kenyataan.

      Delete
    16. Inilah kehidupan pembangkang yang tidak dapat menerima kenyataan dalam hidup mereka apabila kebenaran terdedah. Pasti mereka ini akan cuba memutar belitkan kebenaran tersebut.

      Delete
    17. Dulu minta SPRM menyiasat sekarang ini meminta RCI pula. Lepas itu kalau siasatan begitu juga mahu siapa lagi yang siasat kes ini.

      Delete
    18. Tidak perlulah terpedaya dengan permainan yang dibuat-buat oleh pembangkang ini.

      Delete
    19. pembangkang mmg suka buat putar belit.

      Delete
    20. Let them do what they want to do.

      Delete
    21. In fact STAR is only a minority.

      Delete
    22. In his statewide meet the people sessions, men, women and youngsters gather to see him. Their faces evoke emotions. They look pleased to see their leader. The relation of trust between Musa Aman and his fans is certainly there.

      Delete
    23. Musa has transcended political rivalry and is expected to divide them successfully.

      Delete
    24. The so called political donation has been well explained right?

      Delete
  2. skandal penggubahan wang haram Hong Kong ini sudah selesai. Kedua-dua badan pencegahan rasuah iaitu SPRM dan ICAC sudah menjalankan siasatan mereka secara terperinci berdasarkan prosedur-prosedur siasatan yang lazimnya diguna pakai oleh kedua-dua badan ini untuk menyiasat mana-mana kes berkaitan dengan rasuah. Jika pembangkang mengatakan bahawa ICAC tidak terlibat dengan siasatan dan hanya bergantung kepada siasatan di pihak SPRM, bagaimana pegawai-pegawainya boleh sampai ke Sabah bagi menyiasat Micheal Chia dan Richard Barnes?

    Pendek kata, kes ini sudah selesai. Tidak seperti isu kemewahan yang dinikmati oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat yang mana sehingga kini masih banyak persoalan-persoalan yang belum terjawab. Untuk pengetahuan umum, Jet peribadi yang dinaiki oleh Anwar dan konco-konconya lebih tinggi nilainya berbanding dengan sumbangan politik umno Sabah, iaitu USD39 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah apa yang mahu diperjuangkan oleh pembangkang dengan membangkitkan kes yang sudahpun selesai.. Anwar sampai hari ini tidak mampu jawab berapa nilai sewaan jet peribadi, tidak ada pula yang bising.. cover up ka?

      Delete
    2. Anwar dan pemimpin2 Pakatan rakyat sering melaung2kan kononnya parti mereka miskin. sering menghulurkan tabung tin milo untuk memohon derma ikhlas dari rakyat.. tapi boleh pula Anwar tersengih2 naik jet mewah..

      Delete
    3. untuk lebih adil, baik kerajaan tidak payah layan permintaan pembangkang.. biarlah mereka meroyan dan menyalak sampai habis PRU.. memang sudah perangai mereka tidak pernah puas membohong, memutar belitkan fakta dan memfitnah..

      Delete
    4. So funny, people are not stupid, Lajim wants to have his cake and wants to eat it too.

      Delete
    5. The Lajim stance is the only mysterious factor and will be known only after elections.

      Delete
    6. When the Pakatan argues that Musa’s leadership is not as much identified with the poor, natives as with urban, middle class and upwardly mobile voters of small towns, it is quite unbelievable.

      Delete
    7. Musa’s pluses and minuses are the only talking points of this election.

      Delete
    8. Musa, being the experienced and cunning election strategist, has written the role for himself and has won not only his party but has captured the minds of UMNO leaders in Kuala Lumpur and the Prime Minister himself too.

      Delete
    9. The coming 13 General Elections in Sabah will be known as the Musa versus Musa election.

      Delete
  3. Belum pun memerintah, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat telah mempamerkan cara hidup mewah mengatasi kedudukan mereka sebagai pembangkang di negara ini, lengkap dengan bas dan jet mewah untuk ke mana-mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah, I agree with your comment. I think better MACC investigate opposition money sources come from.

      Delete
    2. Apa lagilah bila sudah memerintah. mungkin wang rakyat banyak disalahgunakan.

      Delete
    3. belum pun Anwar jadi PM, khalid ibrahim sudah berani guna dana awam untuk kepentingan parti.. apa lagi kalau Anwar jadi PM.. alamat, wang rakyat jadi hak milik mereka 100%..

      Delete
    4. ketika Anwar masih memegang jawatan menteri kewangan dan TPM, banyak projek2 kerajaan yang bernilai billion ringgit diberikan kepada kroni2 beliau.. mungkin sebab itulah beliau masih boleh bermewah hingga ke hari ini walaupun hanya bergaji seringgit sebagai penasihat ekonomi negeri selangor..

      Delete
    5. In fact he had been proudly saying that he is true.

      Delete
  4. I don't think RCI is needed in this case. Both bodies MACC and ICAC already investigate and we knew the result. RCI for illegal immigrants in Sabah more important.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Let just focus on RCI implementation for illegal immigrants. i think to set up RCI is not that easy.

      Delete
    2. Jika perlu, RCI harus ditubuhkan untuk membuat siasatan.

      Delete
    3. penubuhan RCI memerlukan dana awam yang banyak.. so kenapa perlu tubuhkan RCI bagi kes yang sudahpun selesai?? bukankah membazir namanya tu..

      Delete
    4. temberang saja ba si Kalakau Untol ni.. sedangkan ICAC yang tidak ada kena mengena dengan umno dan tidak ada kaitan dengan kerajaan BN, masih diragui keputusan siasatannya oleh pembangkang, inikan pula RCI yang ditubuhkan oleh kerajaan BN.. jika hasil siasatan RCI bertentangan dengan kemahuan pembangkang, keputusan itu tetap akan dipertikaikan..

      Delete
    5. jika malaikat turun ke bumi menyiasat dana rm40 juta ini, dan jika hasil siasatan masih memihak kepada musa aman, pembangkang tetap akan tuduh yang malakat itu kroni BN atau diragui dan sebagainya.. begitulah tingginya tahap KEBODOHAN pemimpin2 pembangkang Malaysia..

      Delete
    6. What?! Another RCI for this nonsense things? They should get back to the root.

      Delete
    7. They are mocking themselves. Pity on them.

      Delete
  5. Pergerakan Pemuda Umno Malaysia melalui Biro Pembangunan Ekonomi dan Pembangunan Usahawan Pemuda Dato Sohaimi Shahadan menyelar sikap berdolak dalik dan putar belit kerajaan selangor serta menyifatkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar lidah bercabang dan mempunyai agenda tersembunyi dalam isu penjualan aset-aset PKNS yang sedang hangat diperkatakan oleh rakyat selangor ketika ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beliau bukan sahaja tidak memberi penjelasan mengenai cabaran Dato Seri Noh Omar baru-baru ini tetapi cuba mengelirukan rakyat dengan pelbagai istilah korporat yang direka cipta untuk menutup isu cadangan penjualan bangunan milik PKNS yang sedang di peringkat akhir perjanjian jual beli . Beberapa buah bangunan milik PKNS yang bernilai RM321 juta kini di dalam proses untuk dijual. (RM321 mil is way more higher than the Rm40 mil!)

      Delete
    2. Kalau benar tujuannya untuk penyusunan semula aset-aset PKNS kenapa perlu ada transaksi kewangan berlaku ?

      Kenapa perlu ada perjanjian korporat dibuat dan dibayar kepada PKNS ?

      Delete
    3. Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia melihat menteri besar dan kerajaan negeri semakin terdesak dan memerlukan wang untuk kegiatan politik mereka sehingga terpaksa mengarahkan PKNS menjual bangunan milik mereka.

      Yang mana bangunan dan premis ini semua adalah simbol kejayaan PKNS dalam konteks untuk membantu usahawan dan peniaga melayu di selangor.

      Delete
    4. Tetapi bila sampai ke tangan Tan Sri Khalid Ibrahim dan kuncu-kuncunya dan dianggap pula Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar terbaik selangor oleh Anwar Ibrahim , lain pula jadinya.

      Beliau sekali lagi menimbulkan kontroversi tentang penjualan aset PKNS ini dengan sewenang-wenangnya menggunakan istilah urustadbir korporat yang mengelirukan. Sudah pasti yang akan menanggung kerugian daripada tindakan ini adalah peniaga dan rakyat selangor sendiri.

      Delete
    5. Pergerakan Pemuda Umno Malaysia telah mendesak agar penjualan ini dibatalkan dengan serta merta atau kerajaan negeri akan berhadapan dengan beberapa tindakan protes secara besar-besaran oleh peniaga dan rakyat di seluruh selangor.

      Delete
    6. Kerajaan negeri Selangor juga didesak menghentikan stail politik yang suka mengkambing hitamkan PKNS demi memenuhi selera politik mereka yang secara keseluruhannya cukup merugikan peniaga dan rakyat selangor.

      Delete
    7. See..PKR is hiding its misdeed by diverting people's attention on Musa-RM40 mil closed case. The opposition is hypocrite!

      Delete
    8. Giving so much statements won't help.

      Delete
    9. Furthermore, it's useless to keep on saying on something that is far from the truth.

      Delete
  6. Kes RM40m sudah tutup. Serahkan lebih bukti untuk teruskan siasatan.

    ReplyDelete
  7. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Bajet 2013 negeri Sabah yang dibentangkan oleh Datuk Seri Musa Aman baru-baru ini jelas memberikan penekanan kepada program-program bertujuan memakmurkan negeri dan mengukuhkan kesejahteraan rakyat selain mengambil kira cabaran masa kini dan ketidaktentuan ekonomi global. Sesuai dengan temanya "penyatuan usaha ke arah kesejahteraan rakyat yang berterusan", bajet negeri kali ini menyaksikan peningkatan sebanyak RM40 juta berbanding RM4.048 juta sebelum ini.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  8. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Kemampuan kerajaan negeri Sabah mengumumkan bajet terbesar dalam sejarah negeri ini membuktikan kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman sentiasa mengamalkan pengurusan berhemah dalam setiap perbelanjaan dan juga hasil negeri. Tidak seperti negeri-negeri Pakatan Rakyat yang mana jumlah bajet yang diluluskan oleh kerajaan pembangkang di Pulau Pinang tidak sampai RM1 bilion, begitu juga dengan di Selangor, jumlah bajet mereka tahun ini hanya sekitar RM1.6 bilion.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  9. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Dibawah pentadbiran kerajaan negeri Barisan Nasional, hasil negeri Sabah berjaya ditingkatkan dari RM1.2 bilion pada tahun 2001 kepada RM4.36 bilion tahun lepas. Rizab tunai negeri juga meningkat daripada RM100 juta pada 2001 kepada RM3.3 bilion pada tahun lepas.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  10. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Laporan Ketua Audit Negara juga mengakui bahawa Sabah sebagai salah satu negeri yang memiliki rekod terbaik dalam pengurusan kewangan serta berjaya mengekalkan Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut. Selain itu, Sabah juga berjaya mengekalkan penarafan tertinggi ‘AAA’ oleh RAM Rating Services Berhad selama 4 tahun berturut-turut kerana kedudukan fiskal negeri yang mantap dengan lebihan yang berterusan, serta mendapat persijilan ISO 9001:2008 oleh Moody International untuk pengurusan bajet negeri yang efisien dan teratur bagi tempoh 4 tahun berturut-turut.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  11. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Disebalik semua penghargaan ini, masih ada pihak yang tidak henti-henti menghasut rakyat melalui pembohongan dan fitnah bagi menimbulkan kebencian rakyat terhadap kerajaan yang selama ini terbukti berjaya membangunkan negara/negeri ini. Niat jahat mereka bukan untuk menegakkan kebenaran, sebaliknya untuk menumbangkan kerajaan sedia ada semata-mata untuk memuaskan nafsu politik pihak tertentu yang selama ini sangat mengidam jawatan kabinet persekutuan.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  12. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Salah satu fitnah terhebat yang sedang dimainkan oleh mereka hari ini ialah berkenaan dengan tuduhan rasuah dan penggubahan wang haram melibatkan nilai RM40 juta. Walaupun siasatan SPRM dan ICAC mendapati tidak wujud unsur-unsur rasuah melibatkan Datuk Musa Aman dalam kes "sumbangan politik" ini, namun pembangkang tetap konsisten mengangkat pembohongan mereka mengatasi kredibiliti siasatan pihak yang lebih arif berhubung dengan jenayah rasuah ini.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  13. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Pembangkang mungkin boleh mempertikaikan kredibiliti siasatan SPRM, namun tidak untuk ICAC. Pembangkang sendiri mengakui bahawa ICAC adalah satu badan siasatan yang sangat dihormati. Malah, menurut Datuk Rahman Dahlan, beliau sendiri telah banyak kali mendengar di Parlimen dimana pembangkang sendiri memuji ICAC sebagai sebuah agensi pembanterasan rasuah yang terbaik.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  14. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Malangnya, apabila hasil siasatan ICAC yang selama ini dipuji dan dihormati oleh mereka menyebelahi Datuk Musa Aman, pembangkang tanpa segan silu melabelkan hasil siasatan itu sebagai "diragui".

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  15. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Peliknya, ketika pembangkang menuduh Datuk Musa Aman "merompak" dan memusnahkan hutan di Sabah, mereka lupa bahawa hanya dibawah pimpinan Datuk Musa Aman, barulah kerja-kerja konservasi hutan giat dilaksanakan di negeri ini.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  16. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Malah atas cadangan Datuk Musa Aman juga, Dewan Undangan Negeri telah meluluskan rang undang-undang menyekat sebarang bentuk pembangunan di sepanjang pinggir laut Kota Kinabalu, yang berkeluasan 1.555 hektar, dari Tanjung Aru ke Teluk Likas.

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  17. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

    Berdasarkan rekod cemerlang Datuk Musa Aman, timbul satu kemungkinan kuat bahawa BN sekali lagi akan memperolehi kemenangan besar di Sabah pada pilihan raya umum ke-13 nanti, maka tidak hairanlah jika beliau menjadi sasaran pembangkang dalam waktu-waktu kritikal seperti ini

    kenapa tidak minta RCI untuk siasat skandal rasuah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. RCI untuk menyiasat semula kes yang sudah tutup hanya sia-sia saja

      Delete
    2. baik utamakan RCI untuk PATI.

      Delete
    3. RCI is for PTI and not so called the RM40m.

      Delete
    4. If they didn't master the basic knowledge, why would they do like that?

      Delete
  18. The opposition need to look into their own backyard when it comes to corruption before they go all vigelante

    ReplyDelete
    Replies
    1. Before they judge the government, they better equip themselves first

      Delete
  19. Until such time, this is just their desparate bid to voe the voters for the incoming election

    ReplyDelete
  20. pembangkang pn ada jg menerima dana politk, dari Soros lagi.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.