`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Tuesday, May 7, 2013

Barisan Nasional kelam, AGM Umno tentukan Najib


Barangkali akan muncul pembelot yang meminta Perdana Menteri berundur sebagaimana yang berlaku kepada Abdullah sebelum ini.
ANALYSIS
PETALING JAYA:  Barisan Nasional walaupun kembali berkuasa tetapi merupakan kemenangan terburuk dalam sejarahnya. Mendapat 133 kerusi parlimen adalah di luar sasaran Pakatan Rakyat dengan 89 kerusi mencatatkan sedikit peningkatan tetapi juga tidak mencapat sasaran iaitu menjadi kerajaan puasat, lantas menuduh adanya penipuan.
Namun dilaporkan golongan perniagaan menyambut baik kemenangan Barisan Nasional,  indeks harga saham di bursa Kuala Lumpur naik hampir 8 % semalam.
Barisan Nasional mahukan kemenangan mutlak dengan menguasai majoriti dua pertiga yang mereka gagal pada 2008.
Jatuh bangun Barisan Nasional nampaknya kini bergantung kepada Umno setelah komponen dari orang Cina dan India `menolak’ dalam diam Datuk Seri Najib Tun Razak.
Malah Pengerusi Barisan Nasional itu mengakui berlaku tsunami politik di kalangan pengundi Cina.
MCA dan Gerakan kalah teruk – lebih teruk berbanding pilihan raya umum 2008. Seolah-olah orang Cina tidak mahu lagi kepada BN.
MIC hanya menang 4 kerusi
Nasib yang lebih kurang sama dialami oleh MIC, parti terbesar orang India itu hanya memberikan empat kerusi parlimen kepada BN.
Tetapi orang Melayu juga bukan semuanya menyokong Umno, pengundi bandar dan separuh elit menolak parti itu dan mengundi PAS dan PKR.
Kekalahan beberapa tokoh Umno seperti Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Husin, Dr Puad Zarkashi, Datuk Ghani Othman dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam menunjukkan Umno tidak semestinya menjadi pilihan mereka.
Hanya pengundi tradisi Melayu di kawasan tertentu masih menyakini Umno. Meskipun merampas semula Kedah, tetapi Umno hampir tumbang di Perak dan Terengganu, BN selamat dengan majoriti yang kecil.
Parti Islam itu merampas tiga kerusi parlimen di Terengganu – Kuala Terengganu, Dungun dan Kuala Nerus, yang sebelum ini milik Umno.
Pengundi Melayu memang bersimpang siur, otak mereka sukar dibaca, apa yang dizahirkan tidak semestinya itu yang dimahunya.
Najib mungkin bakal mengikut jejak Tun Abdullah Ahmad Badawi yang dipaksa berundur ekoran kegagalan Barisan Nasional pada pilihan raya umum 2008. Mantan perdana menteri itu berundur selepas pemilihan parti pada bulan Mac 2009.
Pembelot akan minta Najib berundur
Umno, gabungan terbesar dalam BN akan mengadakan perhimpunan bagi memilih pucuk pimpinan baru pada Oktober atau November ini.
Barangkali akan muncul pembelot yang meminta Najib berundur sebagaimana yang berlaku kepada Abdullah sebelum ini.
Mungkin juga pembelot ini akan bergabung dengan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendesak Najib berundur.
Dr Mahathir yang masih mempunyai pengaruh besar dalam Umno pernah bersuara bahawa Najib mesti menang lebih besar dalam pilihan raya umum ke 13 iaitu lebih dari 140 kerusi dan jika  gagal kedudukan Najib akan tidak stabil.
Kegagalan paling nyata ialah, apabila Najib gagal merampas semula Selangor yang beliau laung-laungkannya. Najib sendiri menjadi pengerusi BN Selangor.
Najib kini memimpin satu gabungan yang gagal mendapat undi popular. Seolah hala tuju baru yang dibawa untuk negara dan parti ditolak.
Justeru beliau wajar merasa bimbang menjelang perhimpunan agung Umno kelak kerana nasib malang boleh berlaku tanpa mengira siapa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.