`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, June 12, 2013

Kalau hendak berubah, ia mesti perubahan secara 'total'


Saya tidak dapat mengelak dari memerhati dan memberikan fokus kepada perkara yang saya mudah tertarik. Saya tertarik dengan isu transformasi yang pimpinan UMNO sebut siang dan malam tanpa henti seolah-olah ia kedengaran begitu biasa seperti saya mendengar azan dari masjid yang berdekatan dengan rumah saya.

Setiap malam dan pagi istilah transformasi dan perubahan kita dengar dan ini jugalah isu yang sama kita dengari sejak dua tiga puluh tahun dahulu. Tetapi penekanan tentang transformasi ini lebih hebat sekali semasa UMNO sedang duduk diatas hujung tanduk sekarang ini. Janji-janji transformasi itu tidak juga membawa apa-apa perbezaannya. Kenapa begitu? Tentu ramai yang boleh memberikan jawapannya mengikut penilaian dan perincian masing-masing.

Bagi saya tidak ada sesuatu yang kita tidak boleh ubah. Pertamanya kita mesti tahu apa yang perlu diubah dan yang keduanya untuk membaik-pulih itu mesti dilakukan oleh manusia pemimpin yang boleh melakukannya. Sebelum itu kerosakan yang hendak diperbaiki itu mestilah kerosakan yang masih boleh diubah. Jika kerosakan itu sudah terlalu teruk maka mungkin kah pembaik-pulihan itu akan dapat dilakukan?

Ramai tertunggu-tunggu janji-janji pucuk pimpinan UMNO untuk memperbaiki kelemahan dan kesalahan yang lampau. Jika mereka (pemimpin) melakukan introspeksi yang serius mereka akan tahu sejauh mana kerosakan yang dialami dan setakat mana usaha untuk memulihkan keadaan itu boleh dilakukan. Tetapi bagi saya, kerosakan kepada UMNO itu tidak boleh diperbaiki lagi tanpa ‘political will’ yang kuat.

Sebabnya mudah. Jika kita ibaratkan sebagai sebuah kereta, UMNO itu sudah tidak boleh diperbaiki hanya oleh mekanik biasa sahaja kerana kerosakannya melibatkan keseluruhan struktur kereta itu. Setakat mekanik tidak mencukupi untuk memperbaiki kereta yang usang itu.

Mekanik hanya mampu untuk memperbaiki enjin sahaja, tetapi membaiki enjin sahaja tidak mencukupi kerana ia melibatkan ‘body works’ yang ‘elaborate’. Terpaksa ada pengimpalnya dan terpaksa diadakan tukang cat yang baik. Apabila pengimpal sudah ada, terpaksa juga mencari jalan untuk meningkatkan tahap ‘upholstery’ dalaman kereta itu. Malahan berbagai-bagai lagi perkara penting yang perlu diperbaiki dan ia bukan satu usaha yang mudah.

Itulah juga keadaan UMNO, sebagai sebuah parti yang telah memerintah sejak merdeka. Justeru kejatuhannya atau kelemahannya akan membawa ‘consequence’ buruk yang besar kepada negara. Sekarang siasah negara kita adalah ditahap yang terendah dan tidak banyak bezanya seperti siasah dinegara ketiga dan yang mundur seperti kebanyakan negara di Afrika.

Sesungguhnya negara memerlukan seorang ‘political architect’ bagi merombak segala sistem siasah dan negara ini. Blog ini selalu menyebut isu ini. Kita mesti memulakan negara baru. Jika kita hanya setakat membaikinya, apa-apa yang diperbaiki itu tidak akan mampu melihat perubahan kerana terlalu banyak yang lain yang telah tebuk dan bocor dengan kerosakan yang amat parah itu.

Membaiki kerosakan ini bukan setakat memberikan kepercayaan kepada pembangkang sahaja kerana amat susah bagi pembangkang untuk memperbaikinya. Bercakap dan berjanji itu senang, tetapi apabila mendapat mandat belum tentu dapat memperbaiki negara dengan berkesan. Cerita setakat itu masih lagi dalam kategori politiking dan bukannya politik. Pembaharuan yang dimaksudkan bukan setakat siapa yang menang dan siapa yang kalah sahaja.

Pembaharuan yang perlu dilakukan ialah merubah ‘outlook’ siasah negara secara ‘total’. Itu sahaja yang boleh membawa rakyat berada dalam situasi politik baru. Jika setakat memberikan peluang kepada pembangkang sahaja situasi politik tidak akan berubah sama sekali. Jika tidak dilakukan perubahan secara 'total' maka sesiapa sahaja atau parti mana yang memerintah sekali pun, rakyat tetap berkelahi kerana isu yang remeh seperti sekarang.

Kita akan melihat pihak yang menuduh pihak lain sebagai rasis itu juga pihak yang rasis dari segi ‘outlook’ dan representasinya kepada rakyat. Bezanya mereka tidak bercakap tentang isu rasis sahaja tetapi rupa dan bentuk parti itu tetap rasis dalam erti kata sebenarnya. Tiada bezanya diantara mereka yang melaungkan isu dan sentimen rasis dengan pihak yang pada rupa dan bentuknya pihak yang rasis walaupun senyap dalam isu rasis itu.

Itu sebabnya ada pihak yang pada mulanya berdoa untuk kemenangan Pakatan Rakyat akhirnya merasa bersyukur dengan kekalahannya kerana pada pendapat mereka jika pun berlaku perubahan pemerintahan dari parti itu kepada parti yang ini, isu yang sama juga akan berulang lagi. Maksudnya perubahan itu tidak akan juga membawa perubahan yang sebenarnya.

Justeru itu, perubahan dan transformasi itu bukan sahaja mesti dilakukan oleh pihak parti kerajaan tetapi juga wajar dilakukan oleh pihak yang bertentangan dengan parti kerajaan itu. Perubahan wajar dilakukan oleh semua pihak dan ia meliputi setiap inci dalam struktur politik dan siasah negara.

Jika keadaan sekarang masih berterusan, matlamat mencapai perpaduan nasional itu tidak mungkin tercapai sampai bila-bila. Perubahan itu wajar berlaku dalam masa yang sesingkat ini kerana masa sudah terlalu suntuk untuk melakukan perubahan sebelum siasah dan politik negara kita berkecai dan roboh sama sekali.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.