`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Saturday, June 8, 2013

"nak bau macam kent*t arab"



The following is a comment that was sent in by reader 'King of Kings'.  I am blogging it because 
i. it is an honest  comment 
ii. it is very true and 
iii. I am glad I am not alone. I share this view. 
I hope those of you who agree will support these views. Here goes :
Syed,


Pada saya mudah saja. Sbb penyumbang M'sia ni gostan ke belakang adalah sbb kita ni dah semakin berkiblat ke tanah jazirah arab dan bukan lagi ke contoh negara kelas pertama dan maju.

Kita tok sah pergi jauh. For a start kita tengok saja syllabus sekolah anak kita. 

Ada kelas tambahan bahasa Arab, kelas tajwid, kelas fardu ain, kelas fekah, kelas ngaji, kelas tauhid dll. 

Pergi sekolah pon dah berbungkus macam lepat pisang. Dah jadi macam pergi sekolah taliban dan wahabi di tanah arab. Apa ada guna belajar ni semua?? Bole bawak kita setanding Jepun atau Singapore ka?? Bole ka org hormat kita kalau kita ni fasih cakap Arab?? 

Kemudian kita tengok pulak org2 kita ni berebut2 nak tiru style arab. Pakai baju gaun berkelung dan berbungkus macam arab, makan macam arab, tido mcm arab, hisap sisha arab, bau atar arab, malah kentut pon kalau boleh nak bau macam kentut arab.

Lepas tu pulak kita ni masukkan unsur arabism dalam masyarakat kita. Suku dan assobiyah. Hanya Islam saja betol yg lain salah. Hanya Islam saja masuk sorga yang lain macamana baik sekali pon humban masuk neraka dll. 

Benda2 ni lah yg membuat kan org kita rasa selesa dalam comfort zone dia. Benda2 inilah yg buat org kita tak campur gaul dan duduk terperuk dalam kumpulan mereka.. gaul dgn org kapir haram, makan makanan org kapir haram, sentuh org kapir haram, bagi salam kat org kapir haram, tido sebantal dgn org kapir haram,.. semua pon haram 

Tak cukup dgn tu ada pulak puak2 yang perasan dia lagi champion pasal Islam pergi bawak masuk pulak Islamic bank dan finance. Kunonnya sistem konvensional yg dah wujud ratusan tahun tu salah dan haram dan bole masuk neraka level paling bawah.. Lgi haru biru. 

Kunon nak tunjuk sistem arab padang pasir ni lagi hebat dari sistem org lain..

Lepas tu pulak kita angkat pulak puak sarbani ni dan beri dia kuasa. Maka puak2 otak sekerat ni makin kacau bilau kan org kita. Wujud kan Menteri jaga Islam, JAKIM, JAIS, IKIm dll tumbuh mcam cendawan dan masing2 nak tunjuk siapa terer dan siapa lagi arab dari yg lain...siapa lagi hebat dari yg lain.

Pergi import ideologi arab berbakul bakul..habis tunggang langgang org kita makin terkebelakang dan duduk zaman batu 1400 tahun punya sistem.

Syed ini semua hanya sebahagian saja. Cuba kita duduk dan tanya diri kita secara ikhlas. For the past 15 years apa yg kita cedok dan terapkan dari dasar2 negara maju spt US, UK, Jepun dll dalam sistem kita???  Ada ka tidak??  Apa dia satu cara hidup negara2 maju yg org kita amalkan jadi way of life??  ada ka tidak??  Apadia sistem negara maju yg kita tiru ada ka tidak??

Semua pon generasi kita ni dok sibok2 nak jadi arab. Dari tadika sampailah ke alam kubur. Arab all the way...

Pasal tu jgn terkejut kita ni gagal dan jauh terkebelakang...

King of Kings
Friday, June 07, 2013 5:14:00 PM

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.