`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, June 5, 2013

Orang Kurang Upaya dipenjara 7 tahun Dan Disebat Kerana Mencuri Barang Yang Harganya Tidak Sampai RM 100 | Patut kah ?

Orang Kurang Upaya dipenjara 7 tahun Dan Disebat  Kerana Mencuri Barang Yang Harganya Tidak Sampai RM 100 | Patut kah ? | Kejadian ini berlaku Mahkamah Sesyen di Pulau Pinang, tindakan beliau mengakibatkan beliau telah dihukum penjara dan disebat..persoalan yang hendak aku timbulkan berkenaan masalah ini, adakah hukuman itu setimpal dengan barang yang dicuri, adakah hukuman itu adil dan berbaloi dengan hukuman yang  dikenakan.

 Berbalik cerita hukuman yang dikenakan kepada Dato Seri Khir bin Toyo hanya dikenakan dengan 1 tahun penjara dan masih dalam proses perbicaraan di Mahkamah Persekutuan..Apa pun kita sebagai rakyat harus memikirkan masalah ini, adakah hukuman di zaman ini untuk orang miskin sahaja?

GEORGETOWN - Tidak padan dengan kekurangan dimilikinya, seorang lelaki bisu sanggup mencuri barang milik seorang peniaga dan kini dijatuhi hukuman penjara dan sebat oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam.

Tertuduh, Ramli Zainal didakwa melakukan kesalahan itu di Jalan SP Chelliah kira-kira jam 10.30 malam, 14 Mei lalu.

Dia yang berusia 34 tahun itu dipercayai mengambil barangan milik seorang peniaga barangan kitar semula yang hanya bernilai kurang RM100.

Mengikut fakta kes, peniaga berkenaan ketika itu sedang menutup premis perniagaannya, namun secara tiba-tiba tertuduh datang dan mengambil beg miliknya.

Beg kitar semula itu bagaimanapun hanya mengandungi pas bekerja, slip gaji, segulung tisu tandas, kunci almari dan juga botol air.

Menyedari begnya dicuri, peniaga berkenaan cuba mengejar tertuduh namun tidak berjaya.

Namun, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya Ramli berjaya juga dicekup anggota polis pada jam 10.45 malam hari yang sama. Tertuduh ditemui di Jalan Sungai bersama barangan yang dipercayai dicurinya daripada peniaga terbabit.

Atas kesalahan itu Ramli disabitkan bersalah mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 14 tahun dan denda atau sebatan.

Timbalan Pendakwa Raya, S Selvaranjini kemudiannya meminta mahkamah mengenakan hukuman setimpal walaupun, tertuduh adalah orang kurang upaya (OKU).

“Tertuduh juga mempunyai empat rekod jenayah lampau yang mana tiga daripadanya adalah mencuri, jadi saya memohon mahkamah mengambil tindakan setimpal,” katanya.

Tertuduh ketika dalam rayuannya menggunakan jurubahasa isyarat dan kelihatan selamba sahaja.

Dalam rayuannya, dia merayu supaya mahkamah merendahkan hukuman kerana dia dilahirkan bisu sejak kecil dan kedua ibu-bapanya sudah meninggal dunia.
“Dia juga memohon maaf dan menyesali perbuatannya serta tidak akan mengulanginya lagi,” kata jurubahasa isyarat.
Hakim Mahkamah Sesyen, Khairul Anuar Abdul Halim kemudiannya menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun dan sebat ke atas tertuduh.

Menurutnya, keputusan berkenaan dibuat setelah mengambil kira rekod lampau serta kepentingan orang awam.

Sumber: Sinarharian.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.