`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Thursday, September 11, 2014

Dua Adun Yang Dituduh Pengkhianat Oleh Nik Abduh Adalah Hero Sebenarnya



Timbalan Ketua Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz menghangatkan lagi suhu politik mengenai kemelut di Selangor yang sudah berlarutan sekian lama dengan mendakwa pengkhianat sebenar dalam isu ini ialah dua Adun Pas, Shaari Sungib dan Hasnul Baharuddin yang bertindak memberi sokongan terbuka kepada Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Menurut beliau yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas, pengkhianatan kedua-dua Adun itu telah memulakan kerosakan kepada kestabilan dalam Pas.

Dalam masa yang sama, beliau juga menyifatkan tindakan PKR menerima pengkhianatan dua Adun berkenaan serta mengiktiraf sokongan yang diberikan oleh kedua mereka adalah juga pengkhianatan PKR kepada semangat setiakawan dengan Pas.

Sambil menyokong tindakan dan keputusan yang dilakukan oleh Haji Hadi Awang dalam kemelut Menteri Besar Selangor ini, Nik Abduh mengatakan bahawa segala yang dilakukan oleh Presiden Pas itu adalah selepas pengkhianatan dilakukan kepada Pas terlebih dahulu.

Soalnya benarkah Shaari dan Hasnul itu pengkhianat dan apakah yang berlaku kepada politik Selangor ketika ini jika tanpa adanya keberanian kedua-dua Adun berkenaan?
Pertamanya, pendirian kedua-dua Adun berkenaan menyatakan sokongan secara terbuka dsn juga melalui akaun bersumpah kepada Dr Wan Azizah adalah kerana Pas ketika itu begitu bertangguh-tangguh dan berdolak-dalik dalam keputusannya. Tarikh mesyuarat juga ditunda-tunda seperti ada muslihat lain. 

Dengan mempunyai 15 Adun dan merasakan cukup kuat untuk menjadi penentu dalam kemelut yang sedang berlaku, Pas jelas tidak mempunya komitmen yang jitu sebagai rakan gabungan dalam PR. Oleh kerana sudah mengakui kerusi Menteri Besar itu adalah milik PKR, Pas sepatutnya mengambil sikap seperti DAP.

Selain menangguh-nangguh tarikh mesyuaratnya dan Haji Hadi pula mengeluarkan kenyataan lebih awal mempertahankan Khalid Ibrahim sebalum bermesyuarat, perkara kedua ialah kemudian didapati juga Pas cuba menawarkan Azmin Ali sebagai Menteri Besar yang baru melalui pembentukan kerajaan campuran dengan UMNO.

Soal Azmin menolak tawaran itu dan bagaimana ianya terdedah sehingga menimbulkan pertikaman lidah dalam mesyuarat ahli jawatankuasa Pas bukanlah isu penting tetapi yang jauh lebih penting ialah bagaimanakah Pas dalam keadaan masih bersama dalam PR begitu tergamak menawarkan jawatan itu kepada Azmin dan seolah-olah sudah ada rundingan yang lain dengan UMNO?

Walaupun isu pembentukan kerajaan campuran dengan UMNO itu dinafikan oleh pihak Haji Hadi dan meminta portal Malaysian Insider meminta maaf serta menarik balik penyiaran berita mengenainya, tetapi portal itu tetap mempertahankan laporannya.

Jika benar rundingan dengan UMNO dan tawaran kepada Azmin itu tidak wujud, sudah tentulah Haji Hadi sepatutnya menyaman Malaysian Insider sekarang ini? Tetapi kenapa selepas Malaysian Insider mempertahankan laporannya sebagai benar, enggan memohon maaf dan menarik balik, pihak Haji Hadi terus berdiam diri?

Isu kerajaan campuran UMNO + Pas + Khalid Ibrahim serta percubaan menarik seorang dua Adun PKR hanya terhenti setelah Shaari dan Hasnul menyatakan sokongan terbuka kepada Dr Wan Azizah.

Melalui tindakan Shaari dan Hasnul itu juga, Khalid Ibrahim yang sebelumnya gah dengan kuasa memecat beberapa Exco, mulai jadi kendur dan akhirnya sedia menghantar surat perletakan jawatan kepada Sultan kerana menyedari sudah kehilangan majoriti.

Bayangkan betapa berleluasanya penggunaan kuasa oleh Khalid dan berapa ramai juga bakal kena kena pecat lagi jika tiada keberanian Shaari dan Hasnul itu?

Tidak mustahil juga, jika Shaari dan Hasnul masih wala dengan pimpinan Pas, mungkin rundingan untuk membentuk kerajaan perpaduan terus berjalan, bahkan tidak mustahil ianya sudah pun terbentuk sekarang ini.

Tetapi ternyata Shaari dan Hasnul sanggup mengorbankan dirinya demi menyelamatkan masa depan dan perjuangan Pas yang sudah sekian lama diperjuangkan.

Kiranya kerajaan perpaduan Pas dan UMNO terbentuk di Selangor, ia juga adalah umpama Presiden Pas itu sudah termakan sumpah dan seranahnya sendiri terhadap UMNO selama ini. Haji Hadi selama ini begitu gigih menyerang dan mengecam UMNO serta menggelarkannya dengan pelbagai gelaran seperti kafir, taghut, assabiyah, pengamal politik suku agama suku dan sebagai lagi.

Bayangkan juga bagaimanakah untuk Pas dan Haji Hadi berhadapan dengan rakyat dan penyokongnya sendiri jika akhirnya semua kata-kata perjuangan, maki hamun dan kutipan derma melalui tin milo yang kononnya atas nama perjuangan dan memerangi kemungkaran UMNO selama ini akhirnya berkesudahan dengan percantuman kedua-dua parti itu?

Tidakkah semuanya memalukan Haji Hadi akhirnya.

Di mata Nik Abduh dan mereka yang seangkatan dengannya atau di pandangan kasar, memanglah Shaari dan Hasnul seolah-olah pengkhianat tetapi mereka berdualah yang menyelamatkan air muka Pas dan mengelakkan parti itu kekal berada di landasannya sebagaimana yang dimahukan oleh majoriti ahli dan pimpinannya di pelbagai peringkat.

Mereka berdualah juga yang menyelamatkan maruah Haji Hadi yang terkenalnya dengan amanatnya sebelum ini serta masih menjadi pegangan ahli dan penyokong parti itu di ceruk kampung dan kawasan pedalaman.

Kedua mereka adalah hero sebenarnya. Tanpa mereka Pas ketika ini barangkali sudah bergabung dengan UMNO dan mungkin sedang dicerca dan dihina oleh ahlinya sendiri. 

- SinarHarian

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.