`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, June 30, 2017

HAFAL AL-QURAN DAN SIA-SIAKAN ASET UMAT oleh Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

Related image

If I am not able to upload your comments or update the Blog it is because we are still on our annual holiday.  Will do so as soon as I get the opportunity.

I received this from someone last Saturday (and programmed it on the same day). Thank you. My comments at the end. 

Salam Tuan Syed,

I am sharing with you an interesting post by someone from FB:

HAFAL AL-QURAN DAN SIA-SIAKAN ASET UMAT

-Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

1. Malam tadi berbual dgn seorang anak berusia 11 tahun. Dia sudah hafal 9 juz. Saya test sikit, ok saja dia sambung. Seorang lagi rakannya berusia 13 thn, hafal 20 juz, asyik sekali main HP. Saya tanya anak yg 11 tahun tadi, apabila besar nak jadi apa? Dia jawab, nak jadi ustaz. Saya tanya, kenapa? Dia diam saja.

2. Ada anak yg berusia 11 tahun sudah khatam hafal al-Quran. Bukan orang Arab atau orang India, tapi orang Melayu. Saya masih ingat, 30 tahun dulu, orang hafaz al-Quran begitu janggal, tapi kini sudah biasa. Hampir setiap keluarga ada orang yg hafal al-Quran. Bahkan, begitu banyak sekolah sains yg tawarkan program hafal al-Quran sebagai kurikulum atau ko kurikulum.

3. Perkembangan ini bagus. Cuma saya masih ralat dgn satu isu iaitu, selepas habis hafal al-Quran, kemana anak-anak itu akan sambung belajar? Soalan ini relevan kerana, banyak sekali pusat hafal al-Quran hanya tawarkan hafal al-Quran saja. Setelah tamat, terkontang-kantinglah anak itu menempuh masa depan yg tak keruan kerana tiada apa-apa kebolehan lain, kecuali hafal al-Quran.

4. Ada ibu bapa kata, cukuplah hafal al-Quran, rezeki Tuhan bagi. Bukan isu rezeki, kerana orang gila pun ada rezekinya. Isunya ialah, berapa banyak tenaga, kebolehan dan potensi manusia dibazirkan oleh sistem pendidikan yang salah ini? Bayangkan jika ada 5000 orang yg hanya hafal al-Quran saja, padahal bilangan itu boleh dilatih dan dicanai menjadi aset negara yg sangat berguna utk pelbagai sektor, bukankah ini suatu pembaziran sumber manusia?

5. Banyak potensi dibazirkan atau terbazir apabila anak-anak dipaksa utk hafal al-Quran saja dgn andaian itulah jalan singkat utk masuk syurga. Padahal anak-anak itu menyimpan potensi sebagai saintis, teknokrat, usahawan atau ulama tetapi potensi itu dibenamkan oleh ibu bapa dgn paksaan hafalan al-Quran. Hafal al-Quran bagus, tapi jangan bunuh potensi anak yg lain. Sepatutnya hafalan al-Quran memperkukuh pelbagai potensi lain, bukan membunuhnya.

6. Malangnya, institusi hafal al-Quran yg ada kini kebanyakannya membunuh potensi itu dan ibu bapa pula merelainya. Padahal potensi yg tersimpan dalam diri anak itu adalah milik negara dan milik umat. Membunuhnya bermakna membunuh aset negara dan umat. Potensi itu dibunuh secara sengaja atau tidak sengaja oleh institusi hafal al-Quran yg ada atas nama agama dan syurga dengan sokogan ibu bapa yg terbuai dgn janji syafaat anak yg hafal al-Quran.

7. Hal itu berlaku kerana, kebanyakan institusi hafal al-Quran yg ada terutama milik swasta dan individu tidak punya sistem pembelajaran yg tersusun, tenaga pengajar tangkap muat, berorientasikan keuntungan atau pusat tahfiz ditubuhkan oleh penceramah popular utk memungut dana bagi menampung kehidupannya. Akhirnya, pelajar yg terhasil hanyalah tahu hafal al-Quran dan sekadar jadi imam terawih saja.

8. Saya kenal begitu ramai anak yg cerdik, tetapi paksaan ibu bapa supaya anak itu hafal al-Quran menjadikannya hilang arah tuju masa depan, tidak fokus dgn pengajian, bahkan ada yg give up dan ambil keputusan berhenti belajar dan buat apa saja yg boleh utk hidup. Ibu bapa telah membunuh potensi anaknya itu, pusat tahfiz juga turut membunuhnya, sedangkan anak itu Tuhan lahirkan utk manfaat negara dan umat. Bukankah itu termasuk dalam maksud mengkufuri nikmat Allah yg sangat bernilai iaitu nikmat manusia?

9. Al-Quran bukan utk dihafal saja, dan jalan masuk syurga bukan hanya dgn hafal al-Quran. Sahabat Nabi juga tidak semuanya hafal al-Quran secara keseluruhan kerana dalam kalangan mereka ada yg jadi panglima tentera, usahawan berjaya, duta negara, jurubina dan sebagainya. Ada sesiapa yg berani kata sahabat Nabi yg tidak hafal al-Quran tak masuk syurga atau anaknya yg hafal al-Quran masuk syurga lebih dahulu drpd sahabat Nabi tadi?

10. Saya simpati dgn ribuan anak-anak yg terbunuh potensi mereka di pusat-pusat hafal al-Quran yg wujud, sedih kerana negara dan umat kehilangan aset bernilai, padahal semua itu boleh dielak. Bagaimana caranya?

i. Janganlah paksa anak-anak utk hafal al-Quran dan jika mereka memilih bidang itu, hantarlah ke pusat tahfiz yg betul.

ii. Pastikan anak-anak menyambung pengajian dlm bidang yg mereka minati mengikut kemampuan mereka selepas hafal al-Quran.

iii. Ibu bapa yg memilih bidang hafal al-Quran untuk anak-anak perlu punya sumber kewangan yg kukuh kerana bidang itu berada di luar bidang pendidikan arus perdana (kecuali masuk ke sekolah yg ada aliran itu) yg memerlukan biaya yg besar.

iv. Berikan dahulu pendidikan asas dlm bidang sains, matematik, bahasa dan seni sebelum anak masuk ke bidang tahfiz. Seelok-eloknya mereka masuk ke bidang tahfiz selepas tamat sekolah rendah.

11. Bidang hafal al-Quran bukanlah bidang yg sangat sukar, kerana ia hanya memerlukan fokus yg lebih saja. Jadi, usahlah korbankan masa depan mereka utk melihat mereka menjadi hafiz pada usia muda, sehingga mereka terlepas bidang pengajian yg lain yg terikat dgn faktor usia, kerana hafal al-Quran boleh diteruskan pada mana-mana usia saja.


My comments : Terima kasih sdra Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi.

It takes a very long time to memorise the arabic Quran.  

In the meantime, the non Muslim kids will be spending the same amount of time or more learning other things that are more practical and useful in their daily lives.

Then when they grow up the Muslim kids will end up working for the non Muslim kids. Just like now.

Some people believe (because other Muslims may not believe the same) that if their children  can memorise the arabic Quran, then the parents' place in heaven is assured.

If I am mistaken about this  please feel free to say so. The children have to become 'parrot like reciters' just to ensure their parents' place in heaven.   

Boy are they in for a really giant surprise.  As I said before, I have inside information. I dont memorise the arabic Quran but I read to understand the Quran.

Here is an interesting verse from the Quran, this is the Arabic transliteration :

Surah 4:43  Ya ayyuhal-latheena aamanoo laa taqraboo al-salaata wa'antum sukara hatta ta'lamoo ma ta'qooloona 

If you ask these parrot like memorisers of the Quran to recite the above verse in Arabic they will do so in double quick time. Like machine guns.

Then if you ask them "But what does it mean?"  
Can you tell us what it means? 
They will stare at you blankly. 
They are memorisers. 
They are not people who understand what they have memorised.

Here is the meaning of this verse (actually only the first portion.)
Surah 4:43 O you who believe, do not observe the salat while intoxicated, so that you know what you are saying .  .  .

Ya ayyuhallazeena aamanu  - O you who believe
laa taqraboo - do not come near
al salaata - the salat
wa'antum - while you are 
sukkaraa - intoxicated / mind befogged / drunk / confused
hatta - until
ta'lamoo - you understand
maa - what
ta' quloon - you say

Do not approach your salat (which is an obligation) in a confused, drunken or befogged state of mind. 

Why is that so? Because you must understand what you say.

If you are drunk, intoxicated, confused or your mind is befogged then you may not be in the best position to speak coherently, speak logically or speak clearly. 

In short folks, it is very important that we remain calm, sober and rational so that we may understand what we are saying.  This is an obligation.  It is important to know what we are saying.

Then what about the Quran memorisers who can memorise the whole Quran in arabic but do not understand a word of what they have memorised?

How are they not different from people who are befogged or confused who do not know what they are saying? 

It is just like parrots reciting what they have been trained to repeat.  

The Quran is a thinking book. 
It is meant to teach people how to think critically.

It is not a book that is meant for parrots.

If you want to hear the recitation then just buy an RM10 CD or download the Quran for free from the Internet.

To close,  here is the magical voice of the Qari   Youssef Edghouch  reciting Surah Fatihah and Surah Al Rahman (Surah 55) :

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.