`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Tuesday, August 1, 2017

Tidak ada India Muslim guna “anak lelaki” pada nama, kata Dr M

Dr Mahathir menjelaskan "anak lelaki" diperkenalkan selepas Merdeka bagi menggantikan amalan British memberikan nombor pada orang India beragama Hindu yang mempunyai nama yang sama.
mahathir-zahid1
PETALING JAYA: Orang India Muslim tidak menggunakan “anak lelaki” (a/l) atau “anak perempuan” (a/p) pada nama, kerana nama mereka biasanya mempunyai 2 perkataan dan jarang sama antara mereka, kata Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.
Sambil menjelaskan perkara itu, pengerusi PH itu sekali lagi menggesa Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi menunjukkan kad pengenalan yang dikatakan milik “Mahathir a/l Iskandar Kutty”.
“Nama seperti yang disebut oleh Zahid Hamidi tidak ada. Jika kad pengenalan lama itu menyebut nama yang dikatakan ialah nama saya dahulu, sila tunjuk kad itu untuk diperiksa oleh pakar akan kesahihan dakwaan Zahid,” kata Dr Mahathir di blognya.
Beliau juga mendedahkan yang beliau tidak pernah menyerahkan balik kad pengenalan lama kepada pendaftar apabila kad pengenalan baru dikeluarkan.
Zahid menerima kritikan pelbagai pihak selepas ucapannya Ahad lalu di hadapan ahli Umno Kelana Jaya, di mana beliau mendakwa nama penuh bekas perdana menteri itu ialah “Mahathir a/l Iskandar Kutty”.
Zahid berkata maklumat itu diberikan kepadanya oleh ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), sambil berkata ia menunjukkan Dr Mahathir yang berketurunan India memperalatkan orang Melayu.
“Bila habis madu, sepah dibuang. Umno ini sebagai madu dan kita adalah sepah yang dibuang,” kata Zahid.
Iskandar merupakan datuk kepada Dr Mahathir, yang umum diketahui mempunyai asal usul campuran India dan Melayu.
“Tidak ada orang keturunan India Muslim yang bernama “Sipolan a/l Sipolan”,” jawab Dr Mahathir hari ini.
Bekas perdana menteri 22 tahun itu menjelaskan “a/l” dan “a/p” diperkenalkan selepas Merdeka, kerana ramai orang keturunan India yang beragama Hindu mempunyai nama yang sama.
“Di zaman British pekerja keturunan India dengan nama yang sama diberi nombor. Demikian ‘Maniam 1’, ‘Maniam 2’ dan seterusnya.
“Apabila Malaysia merdeka cara nombor ini dianggap menghina. Dengan itu nama bapa ditambah dan perkataan anak lelaki (a/l) atau anak perempuan (a/p) mengganti perkataan ‘bin’ dan ‘binti’ yang diguna dalam nama Melayu,” katanya.
Sambil itu, Dr Mahathir menggesa Zahid supaya menjelaskan sumber wang dalam akaun miliknya.
“Berkenaan dengan Melayu mudah lupa, walaupun Zahid bukan keturunan Melayu, sudahkah Zahid lupa deklarasi harta yang dibuat olehnya kepada saya sebagai perdana menteri apabila ia dilantik ketua pemuda UMNO.
“Apabila saya tanya dari mana ia perolehi RM230 juta yang ada dalam akaunnya, jawapannya kurang jelas. Jikalau ia boleh ingat, jelaslah dari mana ia perolehi wang yang begitu banyak,” kata pengerusi PPBM itu. -- FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.