`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Tuesday, October 1, 2019

Apabila Kaum Cina Melampaui Batas

Katakanlah kaum Cina di Indonesia buat perangai macam kaum Cina di Malaysia. Apa yang akan terjadi? Kaum Bumiputera Indonesia tidak akan bagi muka kepada kaum Cina seperti mana orang Melayu bagi muka kepada orang Cina di Malaysia. Pada tahun 1965 hingga 1966, dianggarkan antara dua hingga ke tiga juta kaum Cina mati di bunuh di Indonesia.

NO HOLDS BARRED
Raja Petra Kamarudin
Saya masih ingat lagi peristiwa “Vietnamese Boat People” diantara tahun 1975 hingga ke awal tahun 90an semasa saya di Terengganu. Rumah saya pada masa itu di Kuala Ibai, Kuala Terengganu, dan saya selalu jogging di Pantai Kuala Ibai (di mana hari ini terletaknya “Masjid Terapung” yang tidak terapung atau floating) hingga ke Pantai Batu Burok (jarak pergi dan balik lebih kurang 10 kilometer).
Selepas tamatnya Perang Vietnam pada tahun 1975, kaum Cina Vietnam menghadapi diskrimanasi dan kezaliman, jadi ramai daripada mereka lari ke Malaysia. Mereka yang lari dari Vietnam adalah lebih dari dua juta orang dan kebanyakan rakyat Vietnam yang lari ini terdiri dari kaum Cina.
Mereka tidak berani lari ke Thailand walau pun negara itu lebih dekat kerana  kalau mereka pergi ke Thailand mereka akan dirompak atau dibunuh dan perempuan muda yang comel-lote akan dicolek untuk dijadikan pelacur. Jadi “Boat People” ini memilih Terengganu sebagai destinasi mereka.

Nasib dua juta Cina dari Vietnam

Lebih dari 97% rakyat Terengganu terdiri dari orang Melayu yang beragama Islam dan mereka tidak akan menzalimi “Boat People” ini. Malah, di Terengganu, “Boat People” akan diberi perlindungan, makanan dan juga layanan yang lebih baik dari rakyat Terengganu sendiri.
Sebuah pulau, iaitu Pulau Bidong, di sediakan untuk pendatang Vietnam yang dikawal oleh askar Melayu. Orang ramai atau “civilian” tidak dibenarkan untuk menghampiri Pulau Bidong untuk mengelak terjadi apa-apa yang tidak diingini. Ini disebabkan “Boat People” dari Vietnam ini kaya dan mereka membawa lari emas, belian dan wang tunai “US dollar”.
Makanan untuk Cina Vietnam di Pulau Bidong lagi special dari makanan orang Melayu Terengganu
Percayalah apabila saya katakan yang makanan “Vietnamese Boat People” ini lebih bagus dari makanan rakyat Terengganu itu sendiri disebabkan budgetnya dibiayai oleh UNHCR. Askar yang menjaga mereka pun kadang-kadang bengang melihat makanan yang disediakan untuk orang Vietnam ini. Kerana makanan mereka lebih baik dari makanan yang diberi kepada askar-askar yang menjaga keselamatan “Boat People” di Pulau Bidong.
Ringkas cerita, “Vietnamese Boat People” lebih percaya rakyat Terengganu dan lebih selamat ditangan orang Melayu berbanding dengan negara lain di Asia Tenggara, termasuklah negara asal mereka sendiri.
Ia, rakyat Melayu-Islam Terengganu menjaga pelarian Cina dari Vietnam sangat baik. Mereka tidak dirompak, tidak dirogol, tidak dianiaya dan tidak dicolek untuk dijadikan pelacur. Ringkas cerita, layanan yang mereka dapat lebih baik dari apa yang rakyat Terengganu sendiri dapat.

Cina dari Vietnam dilayan dengan baik sekali oleh orang Melayu Terengganu

Inilah sikap dan tabiat orang Melayu-Islam. Tanyalah yang lebih dari dua juta pelarian Cina dari Vietnam yang masih hidup pada hari ini dan menetap diseluruh pelusuk dunia. Kalau bukan disebabkan orang Melayu-Islam Terengganu, ramai diantara mereka pada hari ini tidak akan hidup senang-lenang di negara-negara barat, Australia dan lain-lain lagi.

Hari ini “Kampung Vietnam” boleh dikatakan berada disetiap negara dan diseluruh dunia dan asal-usul kesemua mereka ini merupakan pelarian-pelarian Cina yang pernah berlabuh di pantai Terengganu. Kebanyakan pelarian Vietnam ini saya sempat berjumpa semasa berjogging dari Pantai Kuala Ibai ke Pantai Batu Buruk. (Sekiranya orang Terengganu ingat ada seorang “Mat Saleh Sesat” yang tiap-tiap pagi atau petang berjogging dengan memakai Walkman dan headphone, tak kira lah hujan atau panas atau pun tengah ribut masa bulan tengkujuh).
Tapi apa yang menyedihkan adalah kaum Cina Malaysia sendiri menghina orang Melayu yang beragama Islam. Sekiranya kaum Cina Malaysia ini duduk di Vietnam, Cambodia, Laos, Vietnam, Indonesia atau mana-mana Negara Asia selain dari Malaysia — termasuk di Negara Cina dan Hong Kong sendiri — mereka tidak akan dilayan seperti mana mereka dilayan di Malaysia.

Cina Vietnam di “Paradise Island” di Terengganu

Cuba tenguk bagaimana orang Islam Uyghur, rakyat mereka sendiri, dilayan di Negara Cina. Mereka dilayan dan diperlakukan seperti sampah. Di Malaysia orang Melayu akan memanggil orang Cina “towkay” walau pun orang Cina itu kuli dan orang Melayu itu pegawai kerajaan.
Ia, kaum Cina di Malaysia ni perlu memikirkan bagaimana bertuahnya hidup mereka di Malaysia. Kalau kaum Cina Malaysia hidup di Negara yang lain dan melakukan perangai yang tak senonoh dan biadap serta menghina kaum majoriti sepertimana yang mereka buat di Malaysia, kesemua daripada mereka akan di tanam hidup-hidup.

Di Malaysia saja kaum Cina berani kurang ajar

Katakanlah kaum Cina di Indonesia buat perangai macam kaum Cina di Malaysia. Apa yang akan terjadi? Kaum Bumiputera Indonesia tidak akan bagi muka kepada kaum Cina seperti mana orang Melayu bagi muka kepada orang Cina di Malaysia. Pada tahun 1965 hingga 1966, dianggarkan antara dua hingga ke tiga juta kaum Cina mati di bunuh di Indonesia.
Kaum Cina Indonesia bukan sahaja tidak berani nak angkat muka walaupun sikit, malah kaum Cina Indonesia ini sanggup menukarkan nama mereka kepada nama Orang Melayu dari nama Cina. Tetapi, di Malaysia, kaum Cina bukan saja angkat muka dan mendabik dada malah ada yang berani untuk mengangkat suara. Di Malaysia saja kaum Cina berani hina rakyat majoriti, hina Islam, hina Raja-Raja, hina bendera Malaysia, hina lagu kebangsaan Malaysia (atau national anthem Negara Ku), dan memaksa kerajaan benarkan sekolah Cina. Di Negara lain, Cina macam ini sudah lama dipancung kepala — malah di Hong Kong itu sendiri.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.