`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Thursday, January 30, 2020

56 rakyat Malaysia terlibat IS masih terkandas di Syria

Pengganas IS menyakinkan rakyat Malaysia kekal dan berjuang bersama mereka dan yakin akan kembali menubuhkan Daulah Islamiah. (Gambar AFP)
PEKAN: Terdapat 56 rakyat Malaysia yang disyaki terbabit aktiviti keganasan masih berada di Syria, kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8) Cawangan Khas Bukit Aman Ayob Khan Mydin Pitchay.
Beliau berkata lelaki dewasa mencatat jumlah teramai dengan 19 orang, diikuti wanita dewasa (12), kanak-kanak lelaki (17) dan kanak-kanak perempuan (8).
“Daripada jumlah itu, setakat ini sebanyak 9 orang memohon bantuan untuk pulang ke Malaysia iaitu wanita dewasa seramai 2 orang, kanak-kanak lelaki seramai 5 orang dan 2 kanak-kanak perempuan.
“Daripada jumlah itu juga, 27 orang berada di Kem Al-Houl, 9 di Penjara Al-Hasakah, seorang di Idlib manakala 19 lagi belum dikenal pasti lokasi mereka,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Program Bicara Cendekiawan Mulia Universiti Malaysia Pahang (UMP) bertajuk “Terrorisme: Pengaruh dan Ancaman Dalam Negara Bangsa”, di UMP Kampus Pekan, hari ini.
Beliau turut mendedahkan terdapat usaha pengganas IS menyakinkan rakyat asing di Syria termasuk rakyat Malaysia agar terus kekal dan berjuang bersama IS kerana mereka yakin akan kembali menubuhkan Daulah Islamiah.
“Maklumat risikan menyatakan ada usaha untuk memantapkan ideologi pengganas IS dalam kalangan rakyat asing di Syria, terutama di kem menempatkan wanita dan kanak-kanak.
“Mereka cuba meyakinkan rakyat Malaysia dan rakyat negara lain bahawa mereka akan kembali berkuasa, membuatkan ada antara mereka tidak mahu pulang,” katanya.
Beliau juga menjelaskan bagi lelaki dewasa rakyat tempatan, mereka akan ditahan polis dan dituduh di mahkamah apabila pulang dari Syria.
“Kanak-kanak dan wanita pula kita akan buat penilaian khusus menggunakan khidmat pakar psikologi dan agama untuk menilai ideologi mereka dan kita akan mendapatkan jawapan sebab apa mereka ke Syria, adakah dipaksa atau ditipu. Jika ada cukup bukti, wanita dewasa juga akan dituduh di mahkamah,” katanya.
Beliau berkata meskipun seramai 120 rakyat Malaysia diketahui pergi ke Syria sejak 2014 untuk terlibat dalam aktiviti keganasan, buat masa ini didapati tiada usaha terbaru rakyat negara ini untuk ke sana bagi menyertai kegiatan terbabit. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.