`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, April 20, 2020

Permohonan nikah sidang video makin bertambah, kata Jawi

Jawi menerima sambutan menggalakkan daripada masyarakat susulan ketetapan baru Jawi memberi kelonggaran kepada pasangan yang sudah memperolehi kebenaran berkahwin untuk melaksanakan akad nikah secara sidang video berdasarkan garis panduan dan borang permohonan yang telah ditetapkan melalui laman web www.jawi.gov.my.
PETALING JAYA: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) terus menerima permohonan melaksanakan majlis akad nikah secara sidang video ketika pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP) bagi memutuskan rantaian wabak COVID-19, kata Pengarah Mohd Ajib Ismail.
Ajib berkata sejak 18 Apr, Jawi menerima sambutan menggalakkan daripada masyarakat susulan kelonggaran kepada pasangan yang sudah memperoleh kebenaran berkahwin.
“Ya, memang ada pertambahan permohonan. Jawi menerima sebanyak 9 permohonan. Pada 18 Apr, Jawi menerima 1 permohonan, manakala pada 19 Apr 5 permohonan dan setakat 11.30 pagi hari ini, kita terima 3 permohonan.
“Permohonan mengadakan majlis akad nikah secara sidang video dibuka kepada pasangan yang mendapat kebenaran berkahwin daripada Jawi sebelum PKP bermula,” katanya kepada FMT.
Pada 18 Apr lalu, buat julung kalinya Jawi melaksanakan majlis pernikahan dalam talian menerusi sidang video membabitkan pasangan pengantin, Muhammad Don Haadi Don Putra dan Nahdatul Aishah Mohd Sharif, dengan garis panduan yang disediakan Jawi berpandukan tatacara operasi standard (SOP) Majlis Keselamatan Negara.
Ajib berkata, ia selari dengan keputusan muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) ke-97, yang bersidang pada 15 hingga 17 Dis 2011, memutuskan harus melakukan majlis akad nikah menerusi sidang video dengan syarat yang ditetapkan.
Bagaimanapun, urusan lain seperti permohonan kebenaran berkahwin untuk pasangan yang belum lagi mendapat kebenaran berkahwin, pendaftaran nikah, cerai, rujuk, dan kursus pra-perkahwinan Islam ditangguhkan sehingga PKP tamat.
Semakan di laman Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia (SPPIM) mendapati permohonan kebenaran berkahwin dalam talian ketika ini hanya meliputi permohonan di beberapa negeri sahaja.
Ia termasuk di Negeri Sembilan, Melaka, Perlis, Kedah, Perak dan Wilayah Persekutuan. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.