`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, March 20, 2023

Kami sedang usaha bawa pulang lelaki dipenjara di Kemboja, kata Zambry

 

Zambry Abdul Kadir berkata, kes itu dipantau Wisma Putra selama ini, dengan wakil di Phnom Penh menghulurkan bantuan konsular sejak Hemakavin dipenjarakan di Kemboja.

PETALING JAYA: Wakil Kementerian Luar sudah mengadakan beberapa pertemuan dengan pihak berkuasa Kemboja bagi mendapatkan khidmat nasihat berhubung permohonan pengampunan untuk seorang warganegara Malaysia yang dipenjarakan di sana, kata Zambry Abdul Kadir.

“Proses ini akan diteruskan sehinggalah mereka dapat memberikan pertimbangan sewajarnya dalam hal ini,” kata menteri luar itu ketika menggulung Rang Undang-undang Perbekalan 2023 bagi kementeriannya di Dewan Rakyat.

Beliau berkata demikian susulan rayuan M Karthigesu kepada Putrajaya untuk membawa pulang anaknya, Hemakavin, 26, yang sedang dipenjara di Kemboja atas dakwaan kesalahan penyeludupan dadah.

Ads by Kiosked

Bapa itu mendakwa anaknya diperdaya sindiket penyeludupan dadah ketika ke Phnom Penh pada 2016, sebelum ditahan polis di sebuah hotel di Kemboja.

Zambry berkata, Wisma Putra memantau kes itu selama ini dan usaha membawa pulang Hemakavin sedang dilakukan.

“Wakil kita di Phnom Penh telah melawat dan menghulurkan bantuan konsular sewajarnya sejak dia ditempatkan di penjara Kemboja.

“Hal ini juga kita akan bangkitkan nanti supaya perundingan seterusnya dapat kita lakukan tanpa berniat mencampuri hal ehwal negara berkenaan, khususnya dalam bidang perundangan mereka.”

Pada 15 Mac lalu, media melaporkan Hemakavin, anak sulung daripada tiga beradik, dijatuhkan hukuman penjara 25 tahun oleh sebuah mahkamah Kemboja pada 2016.

Media turut memetik peguam Suaram, Farida Mohd mempertikaikan perbicaraan Hemakavin di mahkamah Kemboja yang disifatkannya “penuh dengan keraguan”.

Ads by Kiosked

“Saksi penting tidak dipanggil ketika perbicaraan. Ini termasuk pegawai penyiasat, pegawai polis yang menahannya dan saksi pakar seperti ahli kimia. Individu yang menempah bilik hotel itu juga tidak dipanggil,” Farida dipetik sebagai berkata Rabu lalu. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.