`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, March 13, 2023

Veteran ATM Sabah, Sarawak paling ramai tak daftar BSH, kata menteri

 

Mohamad Hasan berkata sebanyak 97% daripada 9,000 veteran ATM tidak berpencen telah menerima Bantuan Sara Hidup (BSH).

KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang mengesan veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) layak serta masih belum mendaftar dengan Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM untuk membolehkan mereka menerima Bantuan Sara Hidup (BSH).

Menteri Pertahanan, Mohamad Hasan, berkata sehingga kini sebanyak 97% daripada 9,000 veteran ATM tidak berpencen telah menerima bantuan bulanan tersebut.

“Kami galakkan dan memohon persatuan veteran untuk mencari mereka (veteran) belum mendaftar untuk kita beri bantuan. Walaupun begitu, jumlah telah mendaftar adalah lebih 200,000 veteran.

“Kebanyakan mereka tidak mendaftar adalah veteran dari Sabah dan Sarawak, itu yang menghairankan kami,” katanya ketika menjawab soalan Muhammad Islahuddin Abas (Mersing-PN) di Dewan Rakyat.

Terdahulu, Islahuddin meminta kementerian menyatakan sejauh mana pelaksanaan skim Bantuan Sara Hidup (BSH) kepada veteran ATM tidak berpencen khususnya kategori B40.

Mohamad berkata, pihaknya telah mencadangkan supaya penambahan jumlah penerima bantuan sara hidup bulanan RM300 kepada veteran ATM, sama ada berpencen atau tidak berpencen, dinaikkan daripada 9,000 kepada 15,000 penerima.

“Kebanyakan kita akan bagi, tambahan RM21juta kepada veteran berumur 80 tahun ke atas dahulu dan mereka layak menerimanya,” katanya. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.