`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Wednesday, June 21, 2023

Struktur semula sistem audit, tingkat kepercayaan rakyat

 

Ketua Audit Negara Wan Suraya Wan Mohd Radzi berkata institusi kerajaan bertanggungjawab membelanjakan wang pembayar cukai. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Jabatan Audit Negara akan menstrukturkan semula sistem pengauditan dan memantapkan pengurusan kewangan negara, kata ketuanya Wan Suraya Wan Mohd Radzi.

Wan Suraya berkata langkah itu bagi meningkatkan kepercayaan rakyat terhadap sektor awam yang sebahagiannya berdasarkan persepsi dalam kecekapan, kebolehpercayaan dan kejujuran.

“Institusi-institusi kerajaan mesti bertanggungjawab sepenuhnya terhadap wang yang dibelanjakan.

Ads by Kiosked

“Setiap perbelanjaan haruslah memberi impak positif kepada kehidupan rakyat Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

Wan Suraya mula memegang jawatan itu berkuat kuasa 13 Jun lalu, mengisi kekosongan ditinggalkan Nik Azman Nik Abdul Majid, yang bersara empat bulan sebelum itu.

Beliau berpengalaman selama 29 tahun dalam perkhidmatan awam termasuk jawatan terakhir saya sebagai ketua pegawai eksekutif Institut Integriti Malaysia.

Wan Suraya berkata keutamaannya ketika ini untuk mengukuhkan peranan Jabatan Audit Negara untuk memastikan sistem audit sektor awam kekal mampan dan lestari.

Menurutnya, jabatannya akan bekerjasama dengan semua agensi untuk menyiasat pengurusan wang awam dengan tumpuan kepada kepentingan rakyat serta akauntabiliti. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.